SEO co to jest? I dlaczego jest ważne dla funkcjonowania nowoczesnego biznesu?

Jeśli jesteś przedsiębiorcą, który chce prowadzić biznes w sposób nowoczesny, a inwestycja w marketing stanowi ważną część firmowego budżetu, być może obiło Ci się o uszy pojęcie „pozycjonowanie” lub „SEO”. Niektórzy używają tego pojęcia zamiennie, co jest błędem. W poniższym artykule wyjaśnię Ci, na czym polega różnica pomiędzy tymi pojęciami, przedstawię najważniejsze działania związane z tymi dwoma terminami, a także udowodnię, że bez dobrze przeprowadzonego procesu pozycjonowania oraz czynności SEO Twoja firma zginie w czeluściach Internetu. Zapraszam do czytania!

SEO a pozycjonowanie – definicje, różnice

Bardzo często pojęcia „SEO” oraz „pozycjonowanie” używane są zamiennie, choć niesłusznie. Z czego to wynika? W marketingu zagranicznym faktycznie – oba procesy sprowadzają się do tego samego – jednak w Polsce widać rozbieżności między nimi. Podstawowa różnica polega na tym, że pozycjonowanie jest pojęciem o wiele bardziej szerszym niż SEO, które w istocie wchodzi w jego skład.

SEO (z ang. Search Engine Optimization) to optymalizacja stron internetowych pod kątem wyszukiwarek (najczęściej Google). Celem SEO jest dostosowanie strony do wymagań Google w taki sposób, by osiągnęła wysokie pozycje w organicznych, czyli naturalnych wynikach wyszukiwania (tzw. TOP10 – pierwsza strona wyników wyszukiwania). Na owe dostosowanie składa się szereg różnych działań, które zostają określone a audycie SEO poprzedzającym właściwą optymalizację. Tymi działaniami może być np. optymalizacja treści, grafiki czy kodu strony www (będę mówić o tym szerzej w dalszej części artykułu). Całość ma na celu poprawę indeksowania oraz widoczności strony w wyszukiwarce.

Z kolei pozycjonowanie obejmuje wyżej wspomniane działania na stronie internetowej oraz wszystkie te poza jej granicami (które rzecz jasna również mają na celu wyniesienie jej na szczyty Google). Mówiąc prościej: pozycjonowanie = SEO + tzw. działania „off-site”, jak np. content marketing i social media, link building czy analityka internetowa (również później wspomnę o nich bardziej szczegółowo).

Jakie działania wchodzą w skład SEO?

Optymalizacja treści

„Content is the king” – mówią marketingowcy i nie ma w tym zdaniu ani cienia przesady. Często wystarczy zoptymalizować treści na stronie, aby już zobaczyć pierwsze efekty w postaci podniesienia pozycji w Google! Jak jednak zrobić to mądrze i o czym trzeba pamiętać podczas tworzenia SEO-friendly tekstów?

  • Słowa kluczowe – kluczem do sukcesu jest odpowiednia liczba słów kluczowych do pary z ich formą (postaraj się jak najczęściej używać w tekście tzw. exact match, czyli słów kluczowych w identycznej formie, w jakiej wygenerowałeś je na początku – bez odmiany, zmiany liczby z pojedynczej na mnogą itp. Oczywiście takie odmienione słowa również są mile widziane przez wyszukiwarkę, jednak cechują się mniejszą mocą). W wyborze i rozmieszczeniu słów kluczowych pomoże Ci wiele narzędzi, jak Google Keyword Planner, Senuto czy SurferSEO.
  • Słowa pomocnicze, tzw. common words. To słowa bardzo powiązane z Twoją tematyką lub branżą, które nie pojawiają się w słowach lub frazach kluczowych, a występują na stronach Twojej konkurencji znajdującej się w TOP10. W określeniu takich pomocniczych słów powiązanych również pomoże Ci na