SEO co to jest? Poradnik 2021 dla początkujących

Jeśli jesteś przedsiębiorcą, który chce prowadzić biznes w sposób nowoczesny, a inwestycja w marketing stanowi ważną część firmowego budżetu, być może obiło Ci się o uszy pojęcie „pozycjonowanie stron WWW” lub „SEO”. Niektórzy używają tego pojęcia zamiennie, co jest błędem. 

W poniższym artykule wyjaśnię Ci, na czym polega różnica pomiędzy tymi pojęciami, przedstawię najważniejsze działania związane z tymi dwoma terminami, a także udowodnię, że bez dobrze przeprowadzonego procesu pozycjonowania oraz czynności SEO Twoja firma zginie w czeluściach Internetu. Zapraszam do czytania!

Optymalizacja SEO i skuteczne pozycjonowanie – definicje i różnice

Bardzo często pojęcia „SEO” oraz „pozycjonowanie” używane są zamiennie, choć niesłusznie. Z czego to wynika? W marketingu zagranicznym faktycznie – oba procesy sprowadzają się do tego samego, a SEO obejmuje głównie procesy optymalizacji strony internetowej. W Polsce jednak widać rozbieżności między nimi. Podstawowa różnica polega na tym, że pozycjonowanie jest pojęciem o wiele bardziej szerszym niż SEO, które w istocie wchodzi w jego skład.

Search Engine Optimization, czyli optymalizacja SEO co to jest? SEO – definicja

Jeśli chodzi o SEO, definicja mówi: SEO (z ang. Search Engine Optimization) to optymalizacja stron internetowych pod kątem wyszukiwarek (najczęściej Google). Celem SEO (on page i off page SEO) jest dostosowanie strony do wymagań Google w taki sposób, by osiągnęła wysokie pozycje w organicznych, czyli naturalnych i bezpłatnych wynikach wyszukiwania (tzw. TOP10 – pierwsza strona wyników wyszukiwania wyszukiwarki Google). Chodzi więc o pozyskiwanie ruchu z bezpłatnych wyników wyszukiwania (SERP, czyli Search Engine Result) i budowanie widoczności w celu zwiększenia popularności strony. Warto jednak wiedzieć, że niektóre praktyki mogą negatywnie wpływać na wyniki strony w Google i profesjonalna agencja SEO nie powinna ich stosować.

Jak mówi definicja SEO, proces ten obejmuje różne czynności. Na owe dostosowanie składa się szereg różnych działań, które zostają określone w audycie SEO poprzedzającym właściwy proces optymalizacji stron. Tymi działaniami może być np. optymalizacja strony internetowej i wdrożenie na stronie internetowej treści w oparciu o dobór odpowiednich słów kluczowych, nagłówków, grafiki czy kodu witryny, strony www, poprawa budowy adresów URL (będę mówić o tym szerzej w dalszej części artykułu). Całość ma na celu poprawę indeksowania oraz poprawę widoczności strony poprzez lepszą pozycję w wynikach wyszukiwarki Google (SERP, czyli Search Engine Result), tak, by potencjalny klient mógł łatwiej do niej dotrzeć. Czynników wpływających na pozycję i widoczność strony w Google jest wiele.

Pozycjonowanie definicja – pozycjonowanie co to jest? Na czym polega proces pozycjonowania stron?

Z kolei pozycjonowanie obejmuje wyżej wspomniane działania na stronie internetowej oraz wszystkie te poza jej granicami (które rzecz jasna również mają na celu wyniesienie jej na szczyty Google i zapewnienie wysokiej pozycji w wynikach wyszukiwania). Mówiąc prościej: pozycjonowanie = SEO + tzw. działania „off-site” (inaczej zwane też off page SEO), jak np. content marketing i coraz częściej social media, link building czy analityka internetowa (również później wspomnę o nich bardziej szczegółowo). Działania off page SEO są więc bardzo istotne.

Podstawy SEO – optymalizacja strony pod kątem SEO według wytycznych Google, frazy kluczowe

Opanowanie podstaw SEO nie jest trudne nawet dla początkujących właścicieli stron internetowych. Warto zdobyć tę umiejętność, ponieważ wyszukiwarka Google odpowiada za ponad 95% zapytań zadawanych przez Polaków. Dbając o aspekty SEO, tak on page, jak i off page SEO, o profil linków, dodając regularnie nowe treści i stosując się do wytycznych Google możesz trafić zatem do prawie wszystkich rodaków interesujących się Twoją branżą poprzez uzyskanie wysokiej pozycji strony w wynikach organicznych i zwiększenie ruchu z wyników organicznych. Profesjonalna agencja SEO zatroszczy się o każdy szczegół, aby zadbać o Twoją stronę, a zacznie od kompletnego audytu SEO, zbadania profilu linków oraz analizy konkurencji. Warto wiedzieć, że profil linków, obecny stan witryny (jak np. czas ładowania strony oraz czytelność na urządzeniach mobilnych) mają wpływ na opracowanie strategii SEO.

Musisz wiedzieć, że zadbanie o podstawy SEO jest naprawdę opłacalne. Inwestycja we wdrożone działania zwraca się z nawiązką. Dana strona czy sklep internetowy generuje coraz większe przychody, ruch na witrynie wzrasta wielokrotnie, a z czasem znajdujesz się wysoko w wynikach wyszukiwaniach Google. Im bardziej dbasz o SEO strony i zwiększasz widoczność strony internetowej, tym więcej zyskujesz klientów. Warto zatem poznać podstawy SEO, które są kluczem do sukcesu. 

Działania SEO – co wchodzi w ich skład? Słowa kluczowe, proces optymalizacji treści

W skład działań SEO wchodzą optymalizacja treści, grafik, kodu witryny i struktury strony internetowej. Brzmi zagadkowo? Poniżej dokładnie przybliżam wymienione elementy i podpowiadam, jak kompleksowo zadbać o każdy aspekt SEO na swojej stronie oraz na co zwrócić uwagę.

Optymalizacja treści

„Content is the king” – mówią marketingowcy i nie ma w tym zdaniu ani cienia przesady. Często wystarczy zoptymalizować treści na stronie, aby już zobaczyć pierwsze efekty w postaci podniesienia pozycji w Google! Jak jednak zrobić to mądrze i o czym trzeba pamiętać podczas tworzenia SEO-friendly tekstów?

  • Słowa kluczowe – kluczem do sukcesu jest odpowiednia liczba słów kluczowych do pary z ich formą (postaraj się jak najczęściej używać w tekście tzw. exact match, czyli słów kluczowych w identycznej formie, w jakiej wygenerowałeś je na początku – bez odmiany, zmiany liczby z pojedynczej na mnogą itp. Oczywiście takie odmienione słowa również są mile widziane przez wyszukiwarkę, jednak cechują się mniejszą mocą). W wyborze i rozmieszczeniu słów kluczowych pomoże Ci wiele narzędzi, jak Google Keyword Planner, Senuto czy SurferSEO. W procesie optymalizacji stron warto jednak pamiętać, że przesycenie treści słowami kluczowymi może wpłynąć niekorzystnie na pozycję witryny.
  • Słowa pomocnicze, tzw. common words. To słowa bardzo powiązane z Twoją tematyką lub branżą, które nie pojawiają się w słowach lub frazach kluczowych, a występują na stronach internetowych Twojej konkurencji znajdującej się w TOP10. W określeniu takich pomocniczych słów powiązanych również pomoże Ci narzędzie SurferSEO.
  • Nagłówki – zastosuj nagłówki H1, H2, H3, H4, które wyznaczą hierarchię i ułatwiają odbiór treści przez roboty Google, jak również przez użytkowników strony.
  • Unikalność – Google ani żadna inna wyszukiwarka nie lubi powtórzonych tekstów. Zadbaj więc o to, by teksty były unikalne, niekopiowane z innych stron. W przeciwnym wypadku dojdzie do zjawiska zwanego „duplicate content”, co może skutkować nagłym spadkiem witryny w wynikach wyszukiwania, w skrajnym przypadku – jej wyindeksowaniem, czyli całkowitym usunięciem z wyszukiwarki! W tworzeniu unikalnych treści pomoże Ci profesjonalny copywriter oraz programy – np. Copyscape lub Plagiarism Checker.
  • Merytoryczność i przyjemność z czytania – pamiętaj, że treści na Twojej stronie są skierowane przede wszystkim dla Twoich odbiorców (klientów), a nie tylko do algorytmów Google! Dlatego podczas pisania zwróć uwagę na to, by były napisane „po ludzku” – przystępnym językiem ułatwiającym czytanie, zrozumiałe, niezawiłe, a także merytoryczne i mówiące prawdę. Uwierz mi, że Google naprawdę to doceni!

Optymalizacja grafik

Bardzo niedoceniana, a jednak tak samo ważna. Optymalizacja grafik wpływa na prędkość ładowania strony internetowej, a co za tym idzie – jej pozycję w wyszukiwarce (im dłużej ładująca się strona, tym jest bardziej zepchnięta przez algorytmy Google). O czym pamiętać podczas optymalizacji grafiki na stronie www pod kątem SEO? Wśród czynników wpływających na pozycję danej strony są:

  • Opisy (tzw. ALTY) – umieść w każdym zdjęciu tytuł, nazwę oraz tekst alternatywny (ALT tag), wykorzystując do tego ustalone wcześniej słowa kluczowe. Za pomocą właśnie tych opisów roboty Google oceniają, co znajduje się na obrazku (jeżeli obrazek jest powiązany z treścią znajdującą się na stronie – to duży plus dla wyszukiwarki). Pamiętaj, aby – podobnie jak reszta treści na stronie – opisy były stworzone w sposób naturalny i „ludzki”, bez nadmiernego ładowania słów kluczowych. Przełoży się to na pozyskiwanie ruchu z organicznych wyników.
  • Rozmiar – im większy obrazek, tym dłuższy czas ładowania się strony, a już z pierwszego akapitu wiesz, z czym to z kolei się wiąże). Zrób wszystko, aby publikowana wersja jednego obrazka nie ważyła więcej niż kilka kilobajtów.
  • Format – dodawaj zdjęcia w formacie PNG (rzadziej JPEG oraz GIF). Po prostu taki format jest prostszy w odbiorze przez algorytmy wyszukiwarki.
    Jakość – grafika dobrej jakości, czyli wyraźna i pozbawiona widocznych pikseli to podstawa – także dla osób odwiedzających Twoją witrynę!

Optymalizacja kodu i struktury strony internetowej, dopasowanie strony do działania na urządzeniach mobilnych, linkowanie, adres URL

Tu sprawa robi się już bardziej poważna, więc jeżeli nie masz informatycznej smykałki, pozostaw tę część do optymalizacji profesjonalnemu specjaliście SEO. Może się tym również zająć agencja SEO. Na optymalizację struktur strony pod kątem SEO składa się:

  • Meta title – to jeden z tzw. meta tagów strony; element zapisany w postaci HTML, który oznacza tytuł witryny internetowej. Tytuł wyświetla się w wynikach wyszukiwania, na pasku wyszukiwarki internetowej oraz w linku do Twojej strony, który udostępniasz innym np. w danym komunikatorze. Dobry meta title powinien być unikalny, mieć od 60 do 70 znaków ze spacjami, zawierać główne słowo kluczowe oraz nazwę Twojej marki. Dodanie słowa kluczowego pozwala zrozumieć użytkownikom i wyszukiwarce, o czym jest strona. To ważne w przypadku e commerce, stron wizytówek czy blogów branżowych.
  • Meta description – to kolejny z meta tagów, którego zadaniem jest zwięzłe opisanie, co znajduje się na stronie www, czym się zajmuje Twoja firma oraz zachęcenie do kliknięcia w link. Znajduje się pod meta title. Meta opis nie ma mocy SEO, tzn. nie wpływa bezpośrednio na widoczność witryny w organicznych wynikach wyszukiwania. Jednak jego treść wyświetla się w wyszukiwarce, więc ma wpływ na wskaźnik klikalności. Dobry meta description powinien być treściwy i krótki (do 150 znaków ze spacjami).
  • Rich Snippets – to dane strukturalne przedstawiające takie informacje, jak np. opinie użytkowników i średnia ich ocen, zdjęcie, filmy, miejsce i data wydarzenia, data publikacji itp. Ich zadaniem jest szczegółowe przedstawienie użytkownikowi, co znajduje się na stronie, a także wyróżnienie witryny na tle innych. Podobnie jak meta opisy, rich snippets mają wpływ na wskaźnik klikalności i zmniejszenie wskaźnika odrzuceń. Ważne: zastosowanie rich snippets nie gwarantuje, że rozszerzenia będą zawsze wyświetlane w przeglądarce.
  • Linkowanie wewnętrzne – linkowanie wewnętrzne  wpływa pozytywnie na proces pozycjonowania stron; polega najczęściej na umieszczaniu anchorów, czyli linków do innych podstron w obrębie tej samej strony. Taki link umieszcza się zwykle pod słowem kluczowym. Linkowanie wewnętrzne umożliwia też łatwiejsze poruszanie się po całej witrynie oraz usprawnia proces indeksowania. Do elementów linkowania wewnętrznego zalicza się też np. menu serwisu, breadcrumbs (czyli tzw. „okruszki”), mapę strony czy paginację.

Techniki SEO

Czy wiesz, że SEO dzieli się na 3 główne podgrupy metod pozycjonerskich? Należą do nich White Hat SEO, Black Hat SEO oraz Grey Hat SEO, które znacznie różnią się zakresem działań. Metoda White Hat SEO przynosi najlepsze rezultaty w postaci korzystniejszych wyników wyszukiwania, wymaga jednak wdrożenia najbardziej czasochłonnych oraz najuczciwszych praktyk.

Natomiast Black Hat SEO polega na próbie oszukania algorytmów, by skrócić czas osiągnięcia zamierzonych celów. Jest jeszcze Grey Hat SEO, czyli pośrednia metoda, o której powiem więcej w tej części wpisu. Co zatem musisz wiedzieć o 3 technikach SEO?

Technika White Hat SEO

Profesjonalne, uczciwe i nienachalne pozycjonowanie strony – to kwintesencja White Hat SEO. W skład tej metody wchodzą tylko dozwolone, całkowicie akceptowane przez Google praktyki pozycjonerskie. Stosowanie etycznych technik SEO pozwala powoli, krok po kroku, zbudować autorytet firmy, najczęściej z pomocą fachowej agencji SEO. Na takiej witrynie znajdują się oryginalne, wartościowe i merytoryczne treści, wszystkie kody, tagi, struktury i opisy ALT są regularnie aktualizowane, a użytkownik może swobodnie i bezpiecznie przemieszczać się po poszczególnych zakładkach – także w przypadku urządzeń mobilnych.

Najważniejsze elementy White Hat SEO to: 

  • pisanie wartościowych, unikalnych i czytelnych treści jak najwyższej jakości, 
  • publikowanie gościnnych wpisów,
  • odpowiednie rozmieszczanie nagłówków H2, H3 oraz H4,
  • oznaczanie właściwych kategorii tekstów,
  • opisywanie tagów i dodawanie opisów alternatywnych dla grafik,
  • stosowanie linkowania wewnętrznego,
  • optymalizowanie struktury URL,
  • optymalizowanie kodu strony.

Jak zatem widzisz, działania White Hat SEO są w pełni bezpieczne, uczciwe i zaplanowane w najdrobniejszych szczegółach. To strategiczny proces, który przynosi długotrwałe efekty. 

Technika Black Hat SEO

Jak zapewne się domyślasz, Black hat SEO to zupełne przeciwieństwo wcześniej opisanej techniki White. Właściciel stosujący tę metodę wykorzystuje nieestetyczne i nieuczciwe praktyki SEO, by jak najbardziej skrócić czas pozycjonowania witryny i szybciej osiągnąć wysokie pozycje w wynikach wyszukiwarki internetowej Google. Black hat SEO to nachalny sposób promowania strony, w efekcie którego Google często zupełnie usuwa witrynę z indeksu albo blokuje jej dalszy wzrost w wynikach wyszukiwania.

Najważniejsze elementy Black Hat SEO to: 

  • duplikowanie/plagiatowanie treści z innych stron,
  • tworzenie mało merytorycznych artykułów, które nie niosą w sobie wartości dla odbiorcy,
  • kupowanie linków lub ukrywanie ich treści,
  • stosowanie fraz kluczowych niezwiązanych z treścią strony,
  • przesycanie tekstów słowami kluczowymi,
  • wyłudzanie informacji, 
  • tworzenie pośrednich stron.

Czy kojarzysz z własnego doświadczenia strony wykorzystujące technikę Black Hat SEO? Jeśli tak, na pewno nie masz z nimi dobrych skojarzeń. W przypadku własnej witryny warto unikać metod Black Hat SEO jak ognia – skutecznie odstraszają one odbiorców, przy czym „podjudzają” roboty Google to szybkiej reakcji. 

Technika Grey Hat SEO

„Szara” metoda wykorzystuje techniki, które nie należą ani do White hat SEO, ani Black hat SEO. To swojego rodzaju pośrednia metoda między restrykcyjnymi „białymi” zasadami, a nieestycznymi „czarnymi”. Grey hat przez wielu jest zwane złotym środkiem w kwestii pozycjonowanie stron, który stawia na budowanie wartościowego contentu, a przy tym dopuszcza stosowanie dodatkowych praktyk. Wśród nich znajdują się na przykład zakup artykułów sponsorowanych, intensywny link building w krótkim czasie oraz automatyczne generowanie komentarzy, opinii lub recenzji pod produktami.

Stosowanie Grey Hat bywa ryzykowne, a niekiedy przypomina stąpanie po cienkiej linie. Bardzo łatwo skręcić w kierunku Black Hat SEO, dlatego „szara” technika jest przeznaczona dla osób, które z głową wdrażają taktyki SEO.

Jakie działania wchodzą w skład pozycjonowania?

Jak już wspomniałem, pozycjonowanie to proces składający się z SEO oraz z:

Link buildingu

Taką nazwą określa się proces pozyskiwania wartościowych linków przychodzących, tj. prowadzących do Twojej witryny z innych, najlepiej podobnych tematycznie stron (nie są to linki wewnętrzne). Oprócz powiązanej tematyki znaczenie w określaniu jakości linku ma także stopień Trust Rank, czyli jego poziom reputacji i zaufania. Bo w link buildingu liczy się jakość, a nie ilość! Myślę, że nie przesadzę, jeśli powiem, że link building to kluczowy element pozycjonowania – bez względu na to, czym zajmuje się Twój biznes.

W jaki sposób można pozyskiwać linki przychodzące w ramach link buildingu?

  • linki z artykułów sponsorowanych na różnych portalach,
  • linki z artykułów na blogach innych specjalistów (tzw. guest blogging),
  • linki we wpisach na forach internetowych,
  • linki w już istniejących artykułach,
  • linki w komentarzach na portalach (pod artykułami, zdjęciami itp.),
  • linki w artykułach na własnych zapleczach,
  • linki we własnych mediach społecznościowych.

Content marketingu

Content marketing to coś więcej niż tworzenie treści. To także ich dystrybucja, czyli zadbanie o to, by gotowa treść znalazła się w obiegu i dotarła do jak największej liczby odbiorców. W jaki sposób dystrybuować przygotowaną treść? Najlepiej zacząć od wykorzystania własnych mediów społecznościowych oraz zaplecz. Możesz także wejść we współpracę z innymi firmami. Content marketing jest coraz częściej ściśle związany z link buildingiem. Pamiętaj o tym, by tworzona i dystrybuowana treść (tekst, zdjęcie, grafika, prezentacja – cokolwiek) była unikalna wysokiej jakości. „Content is the king”, pamiętasz?

Analityki internetowej

Analityka internetowa ma za zadanie zebranie i analizowanie wszystkich danych związanych z jakąkolwiek aktywnością użytkowników na Twojej stronie. Mowa oczywiście o wejściach (czyli kliknięciach), konwersji, przemieszczaniu się z podstrony na podstronę, a także ostatecznie o zakupie. Analityka odpowiada na pytania: Kto? Skąd? Jak długo? Co zrobił? Czego nie zrobił? Dlaczego tak się stało? Analityka pozwala dobrze poznać Twoich stałych i nowych użytkowników, a dzięki temu – dostosować marketingowe działania pod ich gusta oraz potrzeby. Podstawowe narzędzia do analityki internetowej to Google Search Console oraz Google Analytics. Google Serach Console analizuje strukturę i wydajność strony, Google Analytics dostarcza informacji na temat odwiedzin na witrynie.

Strategie SEO

Działanie „po omacku” w obszarze SEO nie jest najlepszym rozwiązaniem. Po prostu nie przynosi oczekiwanych rezultatów. Dlatego każdy właściciel strony, poza działami w social media, powinien postawić na rzetelnie opracowaną strategię SEO. Od czego warto zacząć?

Oczywiście od określenia, jakich efektów oczekujesz. Planujesz dotrzeć do lokalnej grupy odbiorców, na przykład w okolicy Warszawy? Czy ogólnopolskiej? A może chcesz wypozycjonować sklep? Poniżej dowiesz się, która strategia SEO najlepiej sprawdzi się w Twoim przypadku.

Pozycjonowanie lokalne – wybór dla lokalnych biznesów

Jesteś przedsiębiorcą, który działa na małym rynku? Pozycjonowanie lokalne idealnie sprawdzi się w Twoim biznesie. Tą strategię chętnie wybierze jubiler z Gdańska, szewc z Poznania, albo kosmetyczka z Torunia – takim przedsiębiorcom najbardziej zależy na pozyskaniu klientów z okolicy.

Pozycjonowanie lokalne polega na opracowaniu konkretnych technik, w tym określeniu słów kluczowych, związanych z daną miejscowością na przykład „jubiler z Gdańska” lub „kosmetyczka Toruń”. Wokół takich słów budowana jest strategia SEO. Pozycjonowane lokalne to także dobry sposób na wypozycjonowanie sieci sklepów znajdujących się w poszczególnych miastach. 

Jeśli zatem chcesz zyskać przewagę nad konkurencją w okolicy i poprawić wyniki wyszukiwania strony, skuteczne przyciągnąć nowych klientów, a przy tym budować prestiż swojej marki – to najlepsza strategia!

Pozycjonowanie ogólnopolskie – wybór dla ogólnokrajowych biznesów

Pozycjonowanie ogólnopolskie cenią przede wszystkim duże przedsiębiorstwa i korporacje, dla których lokalizacja nie ma większego znaczenia. Dlatego pragną oni zyskać uwagę klientów z całej Polski, a nierzadko nawet świata. W tym przypadku strategia SEO skupia się na określeniu słów kluczowych, które składają się z nazwy produktu lub usługi bez wymieniania nazwy miejscowości.

Chcesz zwiększyć zasięg, dotrzeć do zróżnicowanego grona klientów i zmaksymalizować dochody? Postaw na pozycjonowanie ogólnopolskie. Co więcej, skutecznie można je łączyć z pozycjonowaniem lokalnym, co przynosi jeszcze znakomitsze rezultaty.

Pozycjonowanie sklepów internetowych

Chcesz, by jak największe grono potencjalnych klientów wybrało Twoje produkty? Nie ma łatwiejszego sposobu niż pozycjonowanie sklepu internetowego. Dzięki tej strategii znajdzie się on wysoko w Google, a odbiorcy po wpisaniu konkretnej frazy, trafią prosto na Twoją witrynę. Niezależnie od tego, czy prowadzisz małą sprzedaż, czy rozprowadzasz tysiące produktów po całym świecie, pozycjonowanie sklepu internetowego przyniesie spektakularne rezultaty.

Pozycjonowanie sklepu można porównać do działań reklamowych. A jak powiedział Henderson Stuart: Prowadzenie biznesu bez reklamy jest jak puszczanie oka do dziewczyny po ciemku. Nikt poza nami nie wie, co robimy. Dlatego warto wypromować swój sklep poprzez pozycjonowanie, które przyciągnie nowych klientów, zwielokrotni zyski i sprawi, że Twój biznes stanie się rozpoznawalny. A o to chodzi w sprzedaży, prawda?

Pozycjonowanie szerokie

Może kojarzysz pojęcie: long tail, czyli długiego ogona? To nic innego jak rozbudowane, a przy tym bardziej szczegółowe słowa kluczowe na przykład „czarne buty do biegania” zamiast „buty do biegania”. Dzięki pozycjonowaniu szerokiemu trafisz do skonkretyzowanej grupy docelowej, która szuka konkretnego produktu.

Z zalet pozycjonowania szerokiego skorzystają zwłaszcza właściciele sklepów internetowych, serwisów informacyjnych, portali tematycznych lub punktów sprzedaży z oryginalnym asortymentem. Większa liczba szczegółowych fraz zwiększa ruch na stronie, współczynnik konwersji, a także zapewnia dotarcie do bardzo konkretnej grupy odbiorców.

Pamiętaj! To ważne

  • Pozycjonowanie to długotrwały proces. Nie da się wypozycjonować strony w 24 godziny. Oczywiście możliwe jest znalezienie się w TOP10 już po miesiącu, ale pamiętaj, że tak naprawdę chodzi o to, by nie tylko znaleźć się na pierwszej stronie, ale przede wszystkim – się na niej utrzymać. Audyt SEO jest pierwszym krokiem na drodze do poprawy pozycji w organicznych wynikach wyszukiwania.
  • Aby pozycjonowanie przyniosło wymarzone efekty, należy stosować techniki z tzw. White Hat SEO. To metody dozwolone, których Google nie neguje. Należą do nich m.in. wartościowy link building, merytoryczna, unikalna treść, przyjazna użytkownikowi strona internetowa czy wdrożenie certyfikatu SSL. Wpłyną pozytywnie na wyniki wyszukiwania.
  • Zanim poddasz swoją stronę pozycjonowaniu, określ cele biznesowe z tym związane. Czy zależy Ci na tym, by mieć dużo wejść na całą stronę internetową, a może głównie na poprawie pozycji bloga znajdującego się w zakładce na stronie ? Chcesz wypozycjonować całą kategorię czy wybrany, najlepszy produkt? Odpowiedzi na te i inne pytania z pewnością ułatwią dalsze działania marketingowe.

Dlaczego SEO i pozycjonowanie to konieczność, gdy mowa o prowadzeniu nowoczesnego biznesu?

W dzisiejszych czasach większość sprzedaży przenosi się do świata online. Użytkownicy szukają informacji o produktach lub usługach właśnie w wyszukiwarce Google. SEO (Search Enginge Optimization) pozwala w łatwy sposób dać się odnaleźć bez nachalności. W końcu to klient znajduje Cię pierwszy – Ty tylko mu to ułatwiasz!

Właśnie dzięki temu, że klient sam trafia do Ciebie, docierasz do swojej grupy docelowej. Na stronę wchodzą osoby, które są realnie zainteresowane tym, co sprzedajesz lub oferujesz. Można więc powiedzieć, że pozycjonowanie jest odwrotnością rozdawania ulotek, które nie zawsze trafiają do rąk potencjalnego klienta.

Ponadto działania wchodzące w skład pozycjonowania, jak i całego SEO, takie jak proces optymalizacji strony, wpływają pozytywnie na świadomość i wizerunek firmy. Miejsce w TOP10 kojarzy się z prestiżem, a im wyżej firma znajduje się w wyszukiwarce, tym jest odbierana za bardziej profesjonalną i wzbudzającą zaufanie. Wykorzystaj to!

Usługi SEO – dla kogo?

Z możliwości SEO korzystają tak naprawdę wszyscy, którym zależy na wysokiej pozycji w Google, dotarciu do nowych klientów, zwiększeniu sprzedaży albo wypromowaniu swojej marki w sieci. Kto najwięcej zyska stawiając na strategię SEO?

  • Sklepy internetowe – nawet najlepszy sklep online ze wspaniałym produktami nie przyniesie zysku, jeśli klienci nie znajdą go w czeluściach Internetu. Dlatego pozycjonowanie jest tak pomocne, ponieważ dzięki niemu sklep internetowy pojawia się wysoko w Google po wpisaniu konkretnych fraz kluczowych. W ten sposób właściciele zwiększają swój zysk wielokrotnie.
  • Lokalne firmy – małe przedsiębiorstwa mają ograniczony zasięg pozyskania klientów ze względu na mniejszy teren. Pozycjonowanie pozwala zaistnieć lokalnym firmom w sieci, zwłaszcza tym, które nie dysponują własnym działem marketingowym i bardzo rozbudowaną strategią reklamową. 
  • Duże firmy, korporacje i producenci – każde większe przedsiębiorstwo musi nieustannie się rozwijać, aby być krok przed konkurentami. Pozycjonowanie utrzymuje stabilną pozycję w sieci, pozwala dotrzeć do nowych klientów, a nawet subtelnie zwraca uwagę klientów od konkurencji. 
  • Freelancerzy i blogerzy – zwłaszcza początkujące osoby powinny inwestować w rozpoznawalność swojej marki. Dzięki temu pozyskają nowych klientów i zbudują swój wizerunek w sieci. Dotyczy to zwłaszcza copywriterów, grafików, programistów i specjalistów od SEO działających indywidualnie.
  • Firmy międzynarodowe – każdy przedsiębiorca, który chce wejść na zagraniczny rynek, powinien zwiększyć swoją rozpoznawalność w Internecie. Pozycjonowanie na konkretne frazy pozwala dotrzeć do nowych odbiorców.

Zapewne już widzisz, że z usług SEO może korzystać każdy, kto po prostu chce zwiększać swoją rozpoznawalność w sieci. 

SEO a SEM

Czy działania SEO (Search Engine Optimization) to to samo co SEM (ang. Search Engine Marketing)? Oczywiście, że nie, jednak w niektórych przypadkach poleca się połączenie tych dziedzin marketingu internetowego. SEM, czyli marketing w wyszukiwarkach internetowych to grupa działań promocyjnych, np. kampania linków sponsorowanych. SEM jest pojęciem szerszym i może być elementem strategii SEO.

Mówiąc najprościej: SEM = SEO + PPC. W tym przypadku SEO (ang. Search Engine Optimization) odnosi się oczywiście do optymalizacji danej strony internetowej, z kolei PPC (ang. Pay Per Click) to płatne kliknięcia w link do strony. SEM obejmuje różne działania w zakresie marketingu internetowego, m.in. reklamę Google Ads. Wszystkie elementy, czyli kampanie Google Ads, optymalizację strony pod kątem technicznym i wysokiej jakości treści tworzone na podstawie analizy słów kluczowych warto łączyć ze sobą, aby osiągnąć lepsze wyniki dla Twojego biznesu.

Działania SEO koncentrują się głównie na optymalizowaniu stron internetowych, poprawy widoczności w organicznych wynikach wyszukiwania. Zarówno SEM, jak i SEO skupiają się na przyciągnięciu uwagi potencjalnych klientów i zwiększeniu widoczności stron www.

Planowanie działań marketingowych

Poprawa widoczności w wynikach wyszukiwania za sprawą SEO, SEM ma bardzo wiele zalet. Należy jednak rozsądnie podchodzić do tego typu działań. Niestety, nie każda agencja SEO będzie rzetelnie wykonywać usługi. Niektóre firmy oferujące pozycjonowanie stron stosują zakazane taktyki, czyli Black Hat SEO. Być może chwilowo zaobserwujemy poprawę widoczności strony internetowej, jednak w dłuższej perspektywie działania te mogą przynieść znacznie więcej szkód. 

Profesjonalna agencja SEO skupi się na stworzeniu całej strategii SEO. Zaoferuje przede wszystkim audyt SEO, dobierze odpowiednie frazy kluczowe istotne z punktu widzenia danego biznesu, zaproponuje jasny model rozliczania i będzie rzetelnie raportować swoje działania. 

Efektem będzie oczywiście poprawa pozycji w wynikach wyszukiwarki Google, zwiększenie ruchu na stronie i większy zysk. Jeśli chodzi o pozycjonowanie strony internetowej, nie jest zalecany pośpiech. Optymalizacja strony to proces, który nieustannie trzeba dopasowywać do aktualnych wymagań.

Analiza ruchu na stronie

Jednym z bardzo ważnych elementów, jeśli chodzi o wszelkie działania związane z pozycjonowaniem, jest analiza ruchu na stronie. Trzeba pamiętać, że analizowanie ruchu na stronie pozwala na podejmowanie odpowiednich, skutecznych decyzji. 

Analiza ruchu na bieżąco pokazuje także, jak są skuteczne działania SEM i SEO (Search Engine Optimization). To właśnie na tej podstawie można zdecydować, czy zwiększamy intensywność działań marketingu w wyszukiwarkach, stosujemy inne narzędzia, które pozwolą na to, aby firma królowa na dane frazy, jeśli chodzi o wyniki wyszukiwania. Sprawdzamy, czy osiągamy zakładane przez firmę cele biznesowe, które przekładają się na sukces i wzmocnienie uzyskanej pozycji konkurencyjnej.

Współpracując ze specjalistą SEO lub agencją marketingową, wymagajmy comiesięcznych raportów z działań. Rzetelna firma nie będzie miała nic do ukrycia i chętnie pochwali się prowadzonymi działaniami. Ważne jest także to, aby raporty były czytelne i zrozumiałe. Jeśli są skomplikowane daje to podstawę do tego, by sądzić, że firma nie do końca wywiązuje się z powierzonych działań.

Specjalista SEO odpowie na najważniejsze pytania dotyczące pozycjonowania, wyjaśni wszelkie istotne kwestie, opowie, dlaczego optymalizacja witryny ma kluczowe znaczenie dla biznesu. Będzie również reagował na kwestie bieżące, znał zmiany zachodzące w świecie marketingu internetowego, posiadał narzędzia, które pozwalają szybciej, efektywniej wykonywać pracę.

Obecnie optymalizacja strony www pod kątem wyszukiwarek wydaje się praktycznie koniecznością. W przeciwnym razie musimy liczyć się z faktem, że pozostaniemy daleko za konkurencją. Profesjonalna agencja SEO zadba o optymalizację kodu strony oraz wszelkie elementy strategii.

Mam nadzieję, że moje rady i informacje okażą się pomocne dla funkcjonowania Twojego nowoczesnego biznesu. Pamiętaj, by w razie wątpliwości skorzystać z pomocy specjalistów SEO, którzy profesjonalnie wdrożą powyższe działania. Powodzenia!

Współpraca z agencją SEO

Współpracę z agencją SEO rozpoczyna audyt SEO, którego celem jest podsumowanie dotychczasowych działań, o ile były prowadzone, wykrycie wszelkich błędów i przygotowanie listy zaleceń. Skuteczne pozycjonowanie musi odnosić się zarówno do kodu strony, działań SEO w obrębie witryny (on-site), jak i poza nią (SEO off site). Wszelkie te działania mają na celu poprawę wyników wyszukiwania związanych z określonymi słowami kluczowymi. 

Kluczowe jest wyznaczenie celów biznesowych. Oczywiście chodzi o maksymalizację zysku, ale to nie wszystko. Czasami chodzi o zwiększenie liczby transakcji, innym razem o dotarcie do określonych odbiorców. Działania w obrębie wyszukiwarek internetowych to inwestycja. Stawiając na optymalizację strony www, musimy liczyć się z inwestycją.

Osiągnięcie widoczności, poprawa wyników organicznych wiąże się z wieloma aspektami. Ważna jest np. funkcjonalna strona internetowa. Jeśli korzystamy z przestarzałych rozwiązań, być może konieczna będzie zmiana. Wszystko to jednak ma na celu poprawę pozycji strony i jest zmianą wyłącznie na lepsze. Ważne jest jednak zdanie się na profesjonalną agencję lub specjalistę SEO, którzy świadczą usługi w zakresie marketingu internetowego.

Każdy, komu zależy na poprawie pozycji strony w organicznych wynikach, powinien postawić na optymalizację strony przez specjalistów. Audyt SEO stron www pozwoli na ocenę dotychczasowych działań, a także na dopasowanie do wymagań algorytmów wyszukiwarki Google. To także dobry moment na weryfikację i ewentualną zmianę słów kluczowych.

SEO pozycjonowanie – kiedy spodziewać się efektów?

Trzeba pamiętać o tym, że pozycjonowanie strony internetowej jest procesem. O ile działania SEM są widoczne od razu i można się na nie zdecydować na początku, gdy jeszcze ruch organiczny nie przynosi rezultatów, o tyle na efekty SEO dla danej witryny trzeba poczekać.

Celem jest ciągły wzrost sprzedaży, przyciągnięcie nowych klientów. Aby zoptymalizować i dopasować Twoją stronę internetową należy ciągle dostosowywać się do zmiany algorytmów. Zmienne są także preferencje klientów. Pojawiają się nowe rozwiązania technologiczne w zakresie prezentacji czy tworzenia stron internetowych. 

Bardzo ważne jest także to, że konkurencja nie śpi. Powstają nowe przedsiębiorstwa, które także stawiają na pozycjonowanie stron, dążenie do zajęcia wysokich pozycji, dopasowywanie się do wyszukiwarek internetowych. Uzyskanie najwyższych wyników organicznych będzie musiało być zatem stale poprawiane. Działania prowadzi się każdego miesiąca, poprawiając elementy na stronie, tworząc wartościowe treści, stawiając na link building. Nie robimy tego na własną rękę, aby nie zaszkodzić witrynie SEO, pozycjonowanie, optymalizacja stron wymagają odpowiedniego podejścia i wiedzy. Warto też zrozumieć, że SEO to proces i wyniki nie będą widoczne od razu.