Recykling treści, czyli EFEKTYWNA strategia SEO

Jak w prowadzeniu biznesu czy kreowaniu marki osobistej może pomóc recykling treści? I czym właściwie jest to zjawisko? O recyklingu contentu mówi się coraz częściej. A temat staje się tym bardziej popularny, że na rynku pojawiają się profesjonalne narzędzia do jego planowania i wykonywania.

Przygotowałem krótki przewodnik po recyklingu treści, z którego dowiesz się między innymi:

  • jak recykling contentu może wesprzeć pozycjonowanie Twojej strony,
  • czy to dobry sposób na pozyskanie nowych odbiorców,
  • czy ponowna publikacja nie zniechęci dotychczasowych użytkowników Twojej strony,
  • z jakich narzędzi korzystam, aby planować i przygotowywać recyklingowane treści.

Recykling treści – na czym polega

Tak jak w przypadku pierwotnego znaczenia, również w content marketingu recykling oznacza ponowne wykorzystanie po mniejszym lub większym przekształceniu pierwotnego kształtu. Recyklingiem treści nazywamy takie przetworzenie dotychczasowej zawartości strony, bloga, wpisów w mediach społecznościowych, które przy minimalnym wysiłku zapewni treści do opublikowania w tym samym lub innym kanale.

Wbrew obiegowej opinii, nie jest to zamieszczanie dokładnie tego samego artykułu na różnych stronach. W kontekście marketingu treści warto zawsze wspominać o działaniu z danymi, ich analizowaniu i planowaniu kolejnych kroków z wyprzedzeniem. Nie jest to rzucanie się na wszystkie nowe formaty, ale intencjonalne działanie z myślą o zaintrygowaniu odbiorców na różne sposoby.

I oczywiście regularne przypominanie jakościowych treści. Ludzki umysł, szczególnie współcześnie, gdy na co dzień odbiera tak wiele treści, nie jest w stanie przyswoić i przetworzyć wszystkiego. Ba! Niekiedy nie jest nawet w stanie zapamiętać, że na jakąś informację już trafił, nawet w niedalekiej przeszłości. To nie żaden defekt, tak po prostu działamy jako odbiorcy.

Repurposing content, czyli planowanie i działanie

Zjawisko recyklingu jest zdecydowanie popularniejsze na Zachodzie. I tam jego nazwa jest też zdecydowanie trafniejsza. Repurposing content, czyli zmiana przeznaczenia treści zamieszczonej na stronie (lub takiej, którą planujesz dopiero zamieścić na swoim blogu).

Content marketing wpisuje bowiem recykling w długofalowy proces i nie chce pozostawiać wiele przypadkowi. Nowe treści – te, które dopiero powstają – są od razu przetwarzane tak, by mogły pojawić się w pierwszej kolejności na Twojej stronie, a później również w innych miejscach – w tym samym lub różnym czasie.

Jeśli w działaniach marketingowych obstawiasz różne kanały, zmień przeznaczenie artykułu. Stwórz infografikę lub streszczenie w punktach do mediów społecznościowych (na przykład instakaruzelę). Wykorzystaj je, by skierować ruch na stronę od razu. Lub później, jako przypomnienie, odesłanie do interesującego tekstu.

Zalety recyklingu treści

Wiele osób waha się, czy powielanie istniejących treści nie sprawi, że w oczach potencjalnych klientów lub dotychczasowych odbiorców wypadną słabo.

Tymczasem w grupach content marketingowych specjaliści prześcigają się w pomysłach i podają długą listę zalet duplikacji contentu. I tu przechodzimy do kluczowego zagadnienia. Duplikacja to nie bezrefleksyjne kopiuj wklej. Warto pamiętać, że treści w różnych kanałach powinny być dostosowane do charakteru tych miejsc i odbiorców, do których chcemy za ich pomocą dotrzeć.

Recykling treści a pozycjonowanie

Czy każdy artykuł przygotowany kiedyś na bloga warto recyklingować? Raczej nie. Część być może traci na aktualności, inne odbiegają już nieco od tego, czym zajmujesz się teraz. Choć w ramach recyklingu możesz rozważyć jeszcze jedno podejście do tematu.

Aktualizacja to niezły sposób, aby wykorzystywać słowa i frazy kluczowe po raz kolejny – w tym lub pokrewnym brzmieniu, w nieco innej odsłonie. Trzeba pamiętać, że użytkownicy wyszukiwarki w różny sposób nazywają rzeczy i szukają ich, wpisując w pole wyszukiwania różne wyrażenia.

Recykling treści w mediach społecznościowych

Z popularnych platform społecznościowych korzysta bardzo dużo osób. Podstawowa korzyść z zamieszczania tam treści to możliwość relatywnie szybkiego trafienia do nowych osób dzięki udostępnieniom.

Co prawda zaangażowanie odbiorców jest coraz trudniejsze, szczególnie że treści w social media są zdecydowanie bardziej efemeryczne, konsumowane w inny sposób niż na blogach czy w podcastach.

Z myślą o platformach takich jak Facebook, Twitter czy Instagram możesz ufać danym dotyczącym popularności konkretnych tematów i fraz na blogu. Ale format treści musi być dostosowany do wymagań i założeń konkretnego kanału – choćby z uwagi na przykład na ograniczenia liczby znaków w komunikatach. Jednak stamtąd możesz skutecznie kierować ruch na swoją stronę.

Recykling treści – na czym polega zaleta pracy z danymi

W kontekście recyklingu, istotne jest regularne przyglądanie się danym. O jakie dane chodzi? Nawet jeśli nie korzystasz z płatnych narzędzi, masz możliwość analizowania danych z Google Search Console oraz Google Analytics – a to już materiał, który pozwoli Ci odtworzyć całkiem przejrzysty obraz tego, co najbardziej interesuje Twoich obecnych odbiorców. Oni z kolei tworzą reprezentację jakiejś grupy, którą dzięki recyklingowi możesz sukcesywnie pozyskiwać i poszerzać.

Brak weny? Brak czasu? Z pomocą przychodzi recykling treści

Dobrze przygotowane treści wymagają czasu. Reaserch, projektowanie tekstu, wreszcie uzupełnienie o pasujące ilustracje, infografiki, formatowanie i zamieszczenie na blogu.

Taki artykuł, przypominany w całości lub we fragmentach, może być sposobem na zaznaczenie swojej obecności. Szczególnie, jeśli stanowi Twój evergreen content.

Aktualnie traktuje się ponowne wykorzystywanie tych samych postów czy wpisów jako element strategii. Content marketing budowany na solidnych fundamentach zakłada bowiem regularny dopływ nowych użytkowników strony. Warto odsyłać ich do wartościowych materiałów.

Recykling contentu a evergreen content i treści sezonowe

Tak zwane evergreeny to w skrócie artykuły wiecznie aktualne; content atrakcyjny bez względu na upływ czasu. Takie tematy można znaleźć chyba w każdej branży. Najczęściej to artykuły przeglądowe, poradnikowe, porównujące (recenzujące) rzeczy lub zjawiska. Przykład? Na blogu parentingowym będzie to wpis pt. Rozszerzanie diety niemowlaka. Na stronie firmy odzieżowej – artykuł na temat jakościowych tkanin i sposobów ich czyszczenia.

Cyklicznie powracające tematy, czyli treści sezonowe, można odświeżać i/lub lekko aktualizować, w zależności od tematów i formatów oraz okazji. Na blogu kulinarnym powracać mogą przepisy na świąteczne ciasta. W witrynie firmy ogrodniczej – przypomnienie o niezbędnych pracach w ogrodzie przed rozpoczęciem wiosennych nasadzeń.

Kompletny, przygotowany w oparciu o dobrze dobrane słowa kluczowe evergreen może działać długofalowo, regularnie ściągając na stronę ruch. Będzie też ważnym odnośnikiem w linkowaniu wewnętrznym.

Recykling treści a duplicate content

Nic nie stoi na przeszkodzie, żeby raz na jakiś czas, szczególnie w uzasadniony sposób (na przykład wzrost popularności konkretnego tematu lub cykliczny charakter treści) przypominać artykuły w formacie jeden do jednego.

Oczywiście, najlepiej wówczas zaznaczyć, że tekst był opublikowany w przeszłości i w krótkim wprowadzeniu zaznaczyć powody, dla których artykuł jest przypominany właśnie teraz. Ma to sens przede wszystkim dlatego, że nowi obserwujący nie mieli jeszcze okazji zapoznać się z treścią artykułu. A dotychczasowi być może wcześniej na niego nie trafili lub do czegoś im się właśnie przyda. Lub po prostu zainteresuje i sprawi, że więcej czasu spędzą na stronie.

Recykling treści a plany contentowe

Przygotowując plan contentowy, warto obok nowych treści umieścić wartościowe teksty z przeszłości. To świetny sposób, aby dodać wartość dla nowych czytelników.

Z kolei jeśli dopiero planujesz zawartość witryny na najbliższe tygodnie, spróbuj wymagane pola w swojej agendzie wypełnić schematem: artykuł na blogu, z którego powstanie wpis na Facebooka, Rolka na Instagram i scenariusz odcinka podcastu. A może stanie się to fragmentem lub zapowiedzią e-booka?

Okiem praktyka – narzędzia przydatne w content marketingu

Jako specjalista z zakresu pozycjonowania korzystam z kilkunastu różnych narzędzi. Zarówno tych darmowych, udostępnianych przez firmę Google, jak i płatnych, wspierających optymalizację istniejących stron i ułatwiających tworzenie nowego contentu.

Do analiz wykorzystuję na przykład ahrefs.com czy senuto.com (pomagają mi między innymi dobrać pokrewne słowa kluczowe). Uważam, że warto poznawać nowe możliwości, ale też korzystać z nich w uzasadnionym zakresie.

Recykling tekstów w SurferSEO Grow Flow

W czasie, gdy to piszę, narzędzie Grow Flow od SurferSEO jest jeszcze w fazie testów. Ale już teraz udowadnia, jak w trybie recyklingu i repurposingu, można skutecznie wspierać procesy optymalizacji i pozycjonowania.

Wykorzystuję SurferSEO Grow Flow, aby podnosić jakość treści na stronach moich klientów. Wykonuję kilka działań dla jednej domeny w ramach cykli tygodniowych lub miesięcznych. Kluczem do osiągania jak najlepszych wyników jest między innymi połączenie tego procesu z dokładnym analizowaniem danych udostępnianych w narzędziach Google.

Grow Flow przygotowuje plan działań, które wcale nie oznaczają przebudowywania strony i powielania treści. Pozornie kosmetyczne zmiany sprawiają, że witryna dostaje podczas kolejnego indeksowania dodatkowe punkty.

Czego zatem dotyczą zmiany? Czasami to poprawka w meta description, innym razem wprowadzenie pokrewnych słów kluczowych w naszym artykule lub wręcz skrócenie tekstu o akapit czy dwa. Gotowa lista zadań do wykonania zdecydowanie przyspiesza pracę i pozwala skupić się na konkretach.

Recykling treści – oferta

Masz pytania dotyczące recyklingu? Interesuje Cię aktualizacja strony pod kątem pozycjonowania? Chcesz przyciągać nowych klientów i jeszcze lepiej wykorzystywać dane z Google Search Console i Google Analytics? Skontaktuj się ze mną i zapytaj o ofertę dla Twojej strony!

Polecane wpisy:

SurferSEO – dlaczego warto z niego korzystać?