Pozycjonowanie sklepu internetowego – poradnik. Praktyczne wskazówki i sugestie

W dobie szeroko rozwijających się technologii przeniesienie biznesu do Sieci nie jest już niczym zaskakującym. Handel online, czyli e-commerce, to segment przynoszący wiele możliwości. Może być głównym centrum sprzedażowym, jak również jedynie dodatkiem wspomagającym handel stacjonarny. Niezależnie od tego, na co się zdecydujesz, musisz zdawać sobie sprawę z tego, że pozycjonowanie sklepu internetowego wymaga jeszcze więcej pracy niż w przypadku tradycyjnej „wizytówki”. W końcu to właśnie tam odbywa się cały proces sprzedażowy – od obejrzenia produktu po jego zakup, czyli finalną transakcję.

W niniejszym wpisie dowiesz się, na co zwrócić uwagę podczas optymalizacji i pozycjonowania sklepu internetowego. Wezmę pod uwagę zarówno budowę strony, jak i poboczne procesy ułatwiające osiągnięcie wysokich pozycji w wyszukiwarce. Dowiesz się również, ile orientacyjnie kosztuje taka usługa u specjalisty SEO. Zapraszam do czytania!

Pozycjonowanie sklepu internetowego – sprawdzony poradnik

1. Wybór platformy zakupowej – jak odpowiednio dopasować platformę zakupową do potrzeb?

Pierwszym krokiem w pozycjonowaniu nowo powstającego sklepu online jest wybór CMS, czyli systemu zarządzania treścią, na którym „zostanie postawiony” Twój sklep. Można wybrać autorski CMS, jednak łatwiejsza w pozycjonowaniu czy administracji będzie dostępna platforma zakupowa. Rynek oferuje wiele rodzajów takich platform. Jest jak swoisty silnik, który napędza resztę części do działania. Warto więc zadbać o to, by wybór był dobrze przemyślany, także pod względem funkcjonalności. Tak więc: którą konkretnie wybrać? Biorąc pod uwagę łatwość w pozycjonowaniu, niestety nie mogę Ci udzielić jednoznacznej odpowiedzi. Każda ze sprzedażowych platform jest odmienna, wyróżnia się innymi aspektami i to Ty musisz ocenić, które z nich będą dla Ciebie najprzydatniejsze. W tym celu weź pod uwagę aspekty techniczne (konstrukcja strony, przejrzystość i łatwość poruszania się dla Ciebie i dla użytkownika) oraz managerskie (platforma zawiera wszystkie funkcje praktyczne w codziennym zarządzaniu stroną). Pozycjonowanie sklepów internetowych jest zadaniem dla specjalisty SEO. Jedynie fachowiec będzie w stanie pozycjonować sklep internetowy z należytą starannością, zgodnie z najnowszymi technikami SEO. Efektem będą wysokie pozycje w wynikach wyszukiwania.

2. Przeprowadzenie optymalizacji strony internetowej – optymalizacja sklepu internetowego

Przed ostatecznym wyborem platformy lub rozpoczęciem pozycjonowania już istniejącego sklepu, należy zawsze sprawdzić warunki do optymalizacji strony. Trzeba więc sprawdzić, czy istnieje możliwość:

  • zmiany meta tagów,
  • wdrożenia opisów produktów oraz kategorii (i ewentualnie podkategorii),
  • zainstalowania bloga (ważne, by blog był połączony ze sklepem np. podobną domeną),
  • przypisania tych samych produktów do różnych kategorii (uwaga na duplikację treści!),
    ustawienia modułu dla opinii.

Powyższe możliwości nie podlegają dyskusji – jeśli chcesz, by Twój sklep internetowy dobrze się pozycjonował, muszą występować na wybranej platformie. Dodatkowym plusem dla strony okaże się natomiast możliwość:

  • przypisania tagów kanonicznych (czyli ułatwiających „zrozumienie” wyszukiwarce, które podstrony czy produkty w sklepie są priorytetem dla danego słowa kluczowego),
  • ustawienia tagów robots (np. noindex), mikroformatów czy atrybutu hreflang (przy różnych wersjach językowych sklepu www).

Kolejna sprawa to serwer, który będzie przechowywać Twój sklep internetowy. Pamiętaj, że jego odpowiedni wybór przekłada się na wzrost użyteczności i atrakcyjności dla Twojego klienta – im szybciej i działa strona, tym użytkownik jest z niej zadowolony. A zadowolenie użytkowników = wzrost konwersji, a więc znak dla Google, że taka strona zasługuje na wysokie pozycje. Wszystko się zamyka w jednym kole! Pytanie więc, jaki serwer wybrać? To zależy od platformy. Serwery dedykowane sprawdzą się w przypadku Magento. Prestashop najlepiej łączy się z tradycyjnym hostingiem. Z kolei rozbudowane platformy sprzedażowe jak Shopper posiadają własne serwery opracowane w autorski sposób.

Znaczącym elementem optymalizacji strony jest też taki element, jak linkowanie wewnętrzne, czyli występowanie odnośników w obrębie jednej strony www (a więc Twojego e-sklepu). To daje pełną kontrolę nad pojawiającymi się linkami, dlatego jest bardzo popularny w procesie pozycjonowania. Użyte słowo kluczowe? Moc czy atrybut linka? Takie kwestie zależą już wyłącznie od Ciebie (i Twojego specjalisty SEO). Ponadto linkowanie wewnętrzne pomaga w indeksowaniu podstron oraz zmniejsza współczynnik odrzuceń w narzędziu Google Analytics. 

3. Wybór słów kluczowych – jak dobrać odpowiednie słowa kluczowe?

Jeśli chodzi o optymalizację w sklepie internetowym, konieczne są odpowiednie słowa kluczowe – zarówno krótsze frazy, jak i long tail. Tak jak w przypadku stron internetowych-wizytówek, wybór słów kluczowych nie może być dziełem przypadku. Najlepszym rozwiązaniem będzie skorzystanie ze sprawdzonych narzędzi zajmujących się profesjonalnym doborem fraz i słów, np. Senuto, Ahrefs oraz Google Search Console. Trzeba pamiętać, że trendy, stopień konkurencyjności, jak i w konsekwencji skuteczność danych słów kluczowych to rzeczy zmienne, dlatego weryfikacja fraz musi następować regularnie, np. raz na kwartał. Pozycjonowanie sklepów internetowych powinno uwzględniać sezonowość. 

Google Search Console to jedne z podstawowych narzędzi do analizy obecnych słów kluczowych (w przypadku istniejącego sklepu). Pokazuje, dzięki którym słowom Twój e-sklep odnotowuje najwięcej wejść (zakładka „Skuteczność”). Frazy kluczowe to nie wszystko – za sprawą GSE można również sprawdzić takie aspekty funkcjonowania strony, jak współczynnik CTR, liczba wejść czy aktualnie zajmowane pozycje w wyszukiwarce. Jeśli chcesz wspomóc pozycjonowanie linkami sponsorowanymi, inne narzędzie od Google – Keyword Planner – okaże się bardzo pomocne przy tworzeniu poszczególnych kampanii.

Narzędzia bardziej rozbudowane – Ahrefs i Senuto – służą głównie do wyboru nowych słów kluczowych. Brane są wówczas pod uwagę najczęściej wpisywane frazy przez użytkowników oraz, co ciekawe, słowa kluczowe konkurencji. Wystarczy tylko wpisać adres konkretnej witryny i wybrać interesującą pozycję w menu, choć nawet to nie jest konieczne. W rzeczywistości obydwa narzędzia oferują szerokie możliwości podczas kompletowania oraz sprawdzania słów kluczowych. Najpewniej stworzę więc osobny i bardziej szczegółowy wpis na ten temat.

Chciałbym na koniec tego punktu wspomnieć jeszcze o zjawisku kanibalizacji słów kluczowych. O co chodzi? Mowa wówczas o sytuacji, podczas której dane słowo kluczowe pozycjonuje więcej niż jedną podstronę w obrębie całego sklepu. To dość powszechne zjawisko, które wynika z małej różnorodności produktów w sklepie lub bardzo podobnych kategorii. W efekcie wyszukiwarka sama wybiera „najlepszą” według siebie podstronę i umieszcza ją wyżej niż pozostałe, co przecież nie zawsze musi być zgodne z Twoją wizją. Jak to sprawdzić? Tutaj znowu pomocne okaże się narzędzie Google Search Console. W zakładce “Skuteczność” należy wybrać słowo kluczowe, następnie zaznaczyć „Średnia pozycja” i przejść na dół do zakładki “Strony”.

4. Kwestie techniczne – konstrukcja sklepu

Konstrukcja sklepu to bardzo istotna, jak nie najistotniejsza kwestia związana z jego pozycjonowaniem. Od razu chciałbym zaznaczyć, że nie istnieje jeden idealny model sklepu online. Jego budowa jest kwestią indywidualną dopasowaną do potrzeb właściciela oraz użytkowników. Inaczej będą prezentować się aspekty techniczne sklepu mającego 50 produktów i 5 kategorii, a jeszcze inaczej – takiego z tysiącami produktów i kilkunastoma kategoriami. W wielu sklepach z różnych branż i o różnych wielkościach można zauważyć jednak pewien schemat: zawiłości w nazewnictwie kategorii, podkategorii oraz produktów. Owe nazwy nie są jednoznaczne, są za bardzo ogólne, enigmatyczne albo po prostu się duplikują, wprowadzając użytkownika w błąd. Poniżej przykład nieprawidłowego nazewnictwa kategorii w sklepie z odzieżą damską (i tym samym – podstron):

Strona główna/ Category/ Sukienki

Z powyższych nazw nie wiemy, o jakich konkretnie sukienkach mowa, co może znacznie utrudniać wybór słów kluczowych i pozycjonowanie całego sklepu. Wyjątkiem są małe sklepy, w których asortyment nie jest zróżnicowany.

Tu z kolei przykład dobrego doboru nazw kategorii:

Strona główna/ Sukienki/ Sukienki koktajlowe/ Sukienki z dekoltem

Szczegółowo i na temat. Klient wie, gdzie się znajduje i co może znaleźć na danej podstronie. Zauważ, że kategorie „sukienki koktajlowe” oraz „sukienki z dekoltem” mogą służyć również za słowa kluczowe.

Kolejna sprawa to meta tagi. W przypadku opisów kategorii warto połączyć preferencje użytkownika oraz wyszukiwarki Google podczas ich tworzenia. Gdy mowa natomiast o stosowaniu meta tagów produktów, postaw na ich automatyczne wygenerowanie. Takie podejście ułatwi pozycjonowanie, zwłaszcza gdy produktów w sklepie jest bardzo dużo.

Skoro mowa o meta tagach, nie mogę również nie wspomnieć o danych strukturalnych (rich snippets). To kod źródłowy wprowadzony na stronie, który pomaga ocenić jej zawartość robotom Google. W przypadku sklepów internetowych najczęściej można spotkać się z kodem o nazwie „Product”, który pokazuje takie informacje jak stan magazynowy czy ocena użytkowników (za pomocą przyciągających klientów gwiazdek).

5. Treści w sklepie internetowym – treści SEO z odpowiednimi słowami kluczowymi

„Content is the king” również w przypadku sklepów internetowych. Odpowiednia treść pomaga nie tylko w atrakcyjniejszym odbiorze marki przez użytkownika, ale również przez algorytmy Google.

Opisy kategorii i podkategorii nie są obligatoryjne, choć gdy są odpowiednio skonstruowane zwiększają szansę na wysokie pozycje. Ważne, by umieścić w nich słowa kluczowe przypisane danym wynikom wyszukiwania. Jak rozpocząć taką analizę? W tym celu warto skorzystać z automatyzacji, a konkretniej wtyczki SEO Quake, którą instaluje się w przeglądarce. Innym rozwiązaniem jest narzędzie SurferSEO, które okaże się pomocne zwłaszcza w przypadku wielu kategorii.

Opisy produktów z kolei pełnią funkcję informacyjną, ale również sprzedażową. Oznacza to, że mają służyć głównie użytkownikom, a dopiero potem – algorytmom. Należy mieć na uwadze, że opisem produktu nie są tylko dane w stylu: nazwa, rodzaj, kolor czy materiał (pozostajemy w temacie sklepu odzieżowego), ale przede wszystkim są to wartości dodane dla klienta (jakie korzyści będą mieć z użytkowania danego ubrania? W jakich sytuacjach go założą? Do czego będzie pasować?). Bardzo dobrym rozwiązaniem jest dodanie do tekstu innego rodzaju contentu – zdjęcia produktu czy video z modelką. Google lubi takie różnorodne rozwiązania! Pamiętaj, by uniknąć duplicate content, czyli duplikacji treści. Jedna sukienka występuje w wielu kolorach? Ich opisy muszą się różnić przynajmniej w 30%!

6. Content marketing – treści dopasowane do użytkowników i wymagań wyszukiwarki Google

Samo tworzenie treści nie wystarczy. Należy także zadbać o jej odpowiednią dystrybucję, czyli publikację i jej cel – komunikowanie z Twoimi odbiorcami. Tym zajmuje się content marketing, czyli marketing treści. Świetnym sposobem na tworzenie i udostępnianie własnego contentu jest prowadzenie bloga. Można wówczas na nim umieszczać wpisy związane z tematyką Twojego sklepu. Następnie takie wpisy promuje się na fanpage’u na Facebooku, na Twitterze czy na Instagramie. Inną, choć podobną opcją na promocję w ramach content marketingu jest guest blogging. Polega na tworzeniu gościnnych wpisów na blogach innych, z odnośnikiem do swojego sklepu. To realnie zwiększa zasięgi!

Jak dobierać tematy wpisów na bloga, aby były zgodne z zapytaniami użytkowników, a tym samym – pomocne dla SEO? W tej czynności pomoże Ci narzędzie Answer The Public. Wystarczy wpisać w lupkę słowo kluczowe, a program wyświetli najczęściej zadawane pytania z nim związane (w wyszukiwarce Google). Takie pytanie już może stanowić tytuł wpisu na bloga, który z kolei będzie na to pytanie odpowiadał.

Przykład:

słowo kluczowe – sukienki damskie
pytania – Jakie sukienki damskie nosić latem? Jakie są długości sukienek damskich?

7. Influencer marketing

Pomocne w pozycjonowaniu, jak i kreowaniu marki Twojej firmy okaże się również influencer marketing. Polega na współpracy z liderem opinii, który zrzesza wokół siebie (a konkretniej w swoich social mediach) Twoich potencjalnych klientów. Tzw. influencer ma wpływ na decyzje zakupowe swoich obserwatorów, dlatego na tę gałąź marketingu przeznacza się coraz większe budżety. Podczas doboru takiego lidera opinii należy kierować się oczywiście dziedziną, w której się specjalizuje (więc jeśli prowadzisz sklep odzieżowy, należy wybrać do współpracy influencera modowego). Ważne są także statystyki – liczba obserwujących, współczynnik zaangażowania, zasięg itp. Można w łatwy sposób sprawdzić, czy dany influencer jest wart współpracy z Tobą (i czy np. nie kupuje swoich followersów). W tym celu polecam skorzystać z narzędzia o nazwie InfluTool. Co więcej, możesz w nim zmierzyć autentyczność influencerów nie tylko na Instagramie, ale również na Facebooku, Twitterze, YouTube, TikToku oraz na jego blogu.

8. Link building

To jeden z ważniejszych etapów pozycjonowania (również w przypadku sklepu internetowego), dlatego nie mogłem go pominąć. W celu pozyskania jakościowych, naturalnie powstających linków polecam głównie skorzystać z możliwości content marketingu, o których wspomniałem już wyżej. Mogą być to gościnne artykuły na blogach i portalach, recenzje produktów od użytkowników (zarówno w formie tekstu, jak i video) czy pisanie komentarzy na forach, portalach i blogach innych osób (coś w stylu marketingu szeptanego). W przypadku sklepu internetowego dobrym rozwiązaniem jest też objęcie patronatu w jakimś konkursie lub organizowanie go samemu, np. na Facebooku. Tylko pamiętaj o przestrzeganiu zasad regulaminu!

Ile kosztuje pozycjonowanie sklepu internetowego?

Być może się domyślasz, że trudno jednoznacznie odpowiedzieć na to pytanie. Na cenę pozycjonowania sklepu internetowego składa się wiele czynników. Myślę, że największe znaczenie ma optymalizacja oraz spektrum działań, które wchodzą w jej skład. Może się okazać, że już na samym początku w sklepie należy wprowadzić istotne zmiany ingerujące np. w jego strukturę. Niemałe znaczenie ma także platforma, na której został oparty sklep oraz liczba funkcjonalności/wtyczek, które się z nią wiążą.

Na cenę pozycjonowania mogą składać się takie elementy, jak np.:

  • audyt SEO,
  • optymalizacja strony w kwestiach technicznych (modyfikacja nagłówków i meta tagów),
  • SEO wtyczki do sklepu internetowego,
  • stworzenie bloga,
  • research słów kluczowych,
  • regularna optymalizacja wszelakiej treści w sklepie oraz słów kluczowych (zwłaszcza w przypadku dużej liczby produktów),
  • link building (linkowanie wewnętrzne i zewnętrzne),
  • regularna analiza postępów i reagowanie na zachodzące zmiany,
  • ewentualne reoptymalizacje,
  • ewentualna ingerencja programisty.

Pozycjonowanie sklepu internetowego – podsumowanie

1. Wybór platformy sprzedażowej dostosowanej do Twoich potrzeb (głównie wielkości sklepu, czyli liczby produktów).
2. Dokładna optymalizacja strony www (meta tagi, optymalizacja treści, blog, moduł z opiniami, serwer).
3. Wybór słów kluczowych – dostosowanie do zapytań użytkowników w Google i skorzystanie z pomocnych narzędzi (Google Search Console, Ahrefs, Senuto).
4. Konstrukcja sklepu zrozumiała dla właściciela i użytkownika (nazewnictwo produktów, kategorii i podkategorii).
5. Treść w sklepie wykorzystująca słowa kluczowe (opisy produktów, kategorii, podkategorii, treści na stronie głównej i na wszystkich innych podstronach). Pomocne narzędzie w doborze słów kluczowych: SurferSEO.
6. Content marketing – dystrybucja treści na swoim blogu oraz na blogach innych użytkowników (tzw. guest blogging).
7. Influencer marketing – współpraca z liderami opinii w mediach społecznościowych. Pomocne narzędzie w doborze influencera: InfluTool.
8. Link building, czyli pozyskiwanie linków przychodzących z innych witryn (np. za pomocą artykułów, recenzji czy komentarzy na portalach) oraz linkowanie wewnętrzne.

W zakresie pozycjonowania sklepów internetowych należy uwzględnić wiele czynników, dzięki temu wybrane słowa kluczowe będą wyświetlać się na wysokich pozycjach w wynikach wyszukiwania. Zamów bezpłatną wycenę!

Obecnie wydaje się, że pozycjonowanie sklepów internetowych to konieczność, aby znaleźć się na szczycie wyników wyszukiwania. Warto pamiętać o tym, że konkurencja nie śpi. Aby wyświetlać się na wybrane frazy kluczowe (także te z long tail), niezbędne jest pozycjonowanie sklepów internetowych przez specjalistów. Może to być agencja SEO lub freelancer SEO. Każdy dysponuje swoimi własnymi technikami, używa określonych narzędzi, aby pozycjonować sklep internetowy możliwie jak najlepiej. Poszukując sprawdzonej osoby do pozycjonowania sklepów internetowych, warto zapoznać się z dotychczasowymi opiniami klientów. Jak widać z powyższych wytycznych, w sklepie internetowym należy uwzględnić szereg rozmaitych czynników, które przełożą się na skuteczną optymalizację pod SEO.

Aby pozycjonować sklep internetowy, nie wystarczy dysponować wybranymi słowami kluczowymi i tworzyć treści. Optymalizacja sklepów internetowych skupia się również na wielu technicznych aspektach. Odpowiednie narzędzia SEO pomagają pozycjonerowi w bieżącej ocenie sytuacji. Dzięki nim może on wprowadzać natychmiastowe zmiany w sklepie internetowym, dobierać frazy long tail (z tzw. długiego ogona). Potrzebujesz pomocy ze swoim sklepem internetowym? Chcesz, aby Twoja witryna internetowa znalazła się na wysokich pozycjach w Google w związku ze słowami kluczowymi powiązanymi z Twoim biznesem? Zamów bezpłatną wycenę! Wprowadzenie odpowiednich zmian w Twoim sklepie internetowym przełoży się na większy ruch w obrębie witryny, a co za tym idzie – na większą sprzedaż produktów czy usług. Nie pozwól, aby konkurencja Cię wyprzedziła. Skontaktuj się ze mną, a wspólnie dobierzemy optymalne rozwiązanie!