Pozycjonowanie long tail. Co to jest i jak działa długi ogon w SEO?

Choć pozycjonowanie stron internetowych w wynikach wyszukiwania to złożony i czasochłonny proces, z pewnością można wskazać kilka punktów, które stanowią jego fundament. Nie brakuje artykułów poradnikowych na temat SEO, a w niemal każdym z nich przeczytasz, że bardzo istotne są wartościowe treści oparte na doborze słów kluczowych i nagłówki.

Trudno się w tymi stwierdzeniami nie zgodzić. Sam zresztą napisałem o nagłówkach oddzielny tekst. Bo choć temat wydaje się błahy, warto wiedzieć, jak w relatywnie prosty sposób wspierać pozycjonowanie strony, aby zyskać wyższy współczynnik konwersji.

Ten artykuł to pogłębienie tematu nagłówków. Z tekstu dowiesz się między innymi:

  • czym są frazy typu long tail,
  • jak wkomponować je w treści strony, by ściągać wartościowy ruch,
  • czy dzięki frazom długiego ogona można osiągnąć szybszy efekt,
  • jak frazy z długiego ogona mogą wspierać pozycjonowanie sklepów internetowych.

Chcesz skutecznie zwiększać widoczność strony internetowej? Wykorzystanie długiego ogona pozwala dotrzeć z konkretnym produktem lub usługą do osób, które mają sprecyzowane oczekiwania. A czy nie o to chodzi w biznesie?

Czym jest fraza long tail

Jak wiele pojęć związanych z SEO i internetem, również i ta ma angielskie brzmienie. Long tail oznacza dosłownie długi ogon – i taki też jest polski odpowiednik tego pojęcia. Trzeba przyznać, że jest to określenie bardzo obrazowe i świetnie oddaje charakter zagadnienia.

Long tail to ten rodzaj frazy, która składa się zazwyczaj z kilku słów, przybiera niekiedy postać zdania. Jest w miarę dokładnym zapytaniem na dany temat. Można zatem powiedzieć, że to rodzaj zapytania bardzo konkretnego, maksymalnie zgodnego z intencją użytkownika, który chce znaleźć jak najbardziej dokładne informacje.

Znaczenie długiego ogona w procesie pozycjonowania

Oczywiście, stopień precyzyjności zapytania wpisywanego w wyszukiwarkę może być różny. Nawet biorąc pod uwagę jeden tylko produkt (na przykład obuwie sportowe), można mnożyć niemal w nieskończoność cechy i właściwości, na jakie zechcą zwrócić uwagę potencjalni klienci.

Trzeba zatem podkreślić, że frazy długiego ogona nie mają być listą pytań i odpowiedzi obowiązkowo dołączaną w opisie produktu. Rozdrabnianie się w tym względzie nie sprawi, że zwiększymy liczbę potencjalnych klientów i uplasujemy stronę na wysokich pozycjach w wyszukiwarce Google. Warto postawić na wybrane słowa kluczowe (frazy ogólne) i wokół nich budować wartościowe dla użytkowników treści, będące odpowiedzią na ich realne potrzeby.

Czasami to po prostu zaspokojenie ciekawości, innym razem wyrobienie sobie opinii bezpośrednio przed zakupem.

Wykorzystanie fraz long tail w nagłówkach

Długi ogon nie zawsze da się wpleść w opis konkretnego produktu w sklepie internetowym. Charakter samego opisu ma być przede wszystkim informacyjny. Lepiej wówczas dobrać frazy skondensowane, krótkie. Zwięzły, maksymalnie przemyślany opis zwiększa szansę, że użytkownik przeczyta go w całości.

Nie od dziś wiadomo jednak, że wartościowy ruch na stronach internetowych najlepiej generuje się dzięki artykułom poradnikowym, porównawczym, zdecydowanie bardziej opisowym. Krótko mówiąc: wpisom blogowym. To jeden z lepszych sposobów, aby poprawić pozycję w wynikach wyszukiwania, dając jednocześnie użytkownikom konkretną wartość. To tam przede wszystkim jest miejsce fraz long tail.

I to w tekstach takiego rodzaju możesz połączyć szczegółową zawartość fraz długiego ogona (precyzyjnych) i kluczowe znaczenie nagłówków w treściach. Zamieszczaj je w nagłówkach trzeciego i czwartego rzędu. Choć może zdarzyć się również i tak, że long tail będzie idealnym tytułem Twojego wpisu. Nie wahaj się w tym względzie eksperymentować. Analiza danych może wyznaczyć ścieżkę kolejnych działań.

Długi ogon a projektowanie treści na stronie

Do pozycjonowania szerokiego (czyli opartego na frazach long tail) warto podejść strategicznie. Słowa i frazy kluczowe wzbogać o zestaw fraz pokrewnych, tworząc do swoich produktów i usług, a także ich grup w różnych konfiguracjach, frazy typu long tail.

Długie, bardziej szczegółowe frazy są mniej popularne, to prawda, ale odzwierciedlają konkretne potrzeby. Treści oparte na frazach ogólnych znajdą się w wyszukiwarce razem z całą konkurencją. Im bardziej konkretnie, tym konkurencja mniejsza.

Wzbogać swój planer słów kluczowych o frazy long tail i korzystaj z nich regularnie, pisząc lub zlecając kolejne teksty. Wykorzystuj sezonowość, ważne w Twojej branży wydarzenia. Przygotowuj informacje aktualne, trendujące, na czasie, ale nie zapominaj, że istnieją też tzw. evergreeny – tematy, które będą popularne i wyszukiwane zawsze. Twoje frazy kluczowe osadzone w kontekstach to idealnie opracowane długie ogony.

Frazy long tail a potrzeby użytkownika

Frazy ogólne (nazywane też fat head) oraz te nieco bardziej szczegółowe, zazwyczaj składające się z trzech wyrazów – frazy chunky middle siłą rzeczy należą do wyrażeń zamieszczonych na wielu stronach. A to oznacza, że aby strona znalazła się wysoko w wynikach wyszukiwania Google, musi być dopracowana pod każdym względem. Konkurencja jest przecież ogromna.

Long tail, czyli długi ogon, to rozbudowane zapytanie. Frazy generyczne (najczęściej są to frazy kluczowe dla całej strony lub ogółu oferowanego asortymentu) są tylko rdzeniem. Dokładanie do tych fraz określników, cech, właściwości to tworzenie długiego ogona, a zatem doprecyzowanie tego, co w przedmiocie lub usłudze jest najbardziej znaczące dla osoby, która rozważa zakup.

Zazwyczaj nie szukamy po prostu kanapy, tylko na przykład kanapę z welurowym obiciem albo kanapę do małego mieszkania. Nie wybieramy dla dziecka przedszkola, ale chcemy wiedzieć, czy jakieś przedszkole w okolicy stosuje konkretną metodę, na przykład Montessori.

Znaczenie fraz długiego ogona dla SEO

Frazy czy słowa kluczowe long tail możesz maksymalnie dopasować do swojej grupy docelowej. Jeśli wiesz, jaki jest Twój idealny klient (tzw. persona), proces pozycjonowania możesz w dużej mierze oprzeć na jego potrzebach, stylu życia i nawykach. Czego i jak szuka w Google? Czy znajdzie na stronie treści, które będą porządkowały wiedzę, rozwiewały wątpliwości, okażą się przydatne?

Pamiętaj, że w pozycjonowaniu w wyszukiwarce Google liczy się też czas, jaki użytkownicy spędzają na stronie. Użycie konkretnych słów, fraz, komponowanie treści interesujących i wartościowych to działanie o typie inwestycji. Być może tym razem nie kliknie „kup”, ale istnieje spora szansa, że zapamięta stronę, poleci ją komuś, sam wróci po jakimś czasie. Tymczasem jednak przeczytał artykuł, kliknął w kilka linków wewnętrznych, przejrzał inne artykuły na blogu. W „oczach” Google Twoja strona zyskała kilka punktów.

Ciepło, cieplej, long tail

Jak zatem zagadnienie długiego ogona wygląda w praktyce? Weźmy przywołany już wcześniej przykład obuwia sportowego. To może być temat dla e-commerce, ale i dla marki osobistej – dla strony sprzedażowej, ale też dla influencera. Każdy z tych podmiotów może używać pozycjonowania na długi ogon.

Fraza generyczna: buty sportowe.

Wyrażenia typu chunky middle, nieco bardziej precyzyjne: buty sportowe do biegania, sportowe buty do sukienki, czerwone buty sportowe.

Przykładowe frazy long tail (długi ogon): jakie buty sportowe do biegania po asfalcie, czy buty sportowe można nosić do garnituru, najpopularniejsze damskie buty sportowe 2022.

Zalety pozycjonowania na long tail – pozycjonowanie szerokie

Frazy długiego ogona, choć najczęściej nie należą do najprostszych zadań, zdecydowanie powinny znaleźć się na każdej stronie, która zadania związane z SEO traktuje poważnie.

Dopracowanie słów kluczowych i wzbogacenie podstawowego zestawu o frazy z długiego ogona umożliwia między innymi:

  • zawężenie konkurencji – pozycjonowanie na konkretne cechy i właściwości,
  • poprawę widoczności dla wyszukiwania lokalnego,
  • maksymalne dopasowanie pod wyszukiwanie głosowe.

Zwiększenie widoczności dla fraz jedno czy dwuwyrazowych to długi proces. Co nie znaczy, że nie warto podejmować tego wyzwania. Nic jednak nie stoi na przeszkodzie, aby stosować wszystkie metody wspierające to dążenie.

Wykorzystanie długiego ogona nie tylko przyspieszy dotarcie do klientów poszukujących konkretów, a zatem bardziej skłonnych kupić produkt czy usługę.

Gdzie szukać najlepszych fraz typu long tail

Dokładnie takie same narzędzia, jakie stosujesz w pozycjonowaniu na frazy generyczne, możesz wykorzystywać poszukując fraz long tail. Kluczowe we frazach long tail jest odzwierciedlenie faktycznych potrzeb potencjalnych klientek i klientów.

Mów zatem ich językiem, zastanów się, jak oni budowaliby frazy long tail, poszukując czegoś na stronie. Zrób research słów kluczowych.

Sprawdź, o co najczęściej pytają w mailach, jak bardzo precyzyjne hasła wpisują w wyszukiwarce na Twojej stronie. Pozycjonowanie na długi ogon to jeszcze lepsze poznanie potrzeb Twoich klientów i opracowanie odpowiedzi na pytania, które mogą w przyszłości zadać.

Przejrzyj fora, ogólne i bardziej szczegółowe wyniki w wyszukiwarce. Sprawdź też, jakie frazy pojawiają się w tekstach Twojej konkurencji. Spróbuj stworzyć wartościowe treści na takie lub zbliżone tematy u siebie. Pamiętaj, że nie każdy tekst musi przełożyć się na szybką sprzedaż. SEO to proces. Buduj wiarygodność swojej witryny i przekonuj odbiorców, że warto wracać.