Plany contentowe. Czym są i jak je przygotować?
Słowo content, choć oczywiście nie jest polskie, na dobre zagościło już w naszym języku. Stało się tak głównie za sprawą marketingu. Oznacza po prostu treści wszelkiego typu. Dobry content to podstawa działań w internecie, a przemyślane treści to jedna z najskuteczniejszych metod budowania zaufania i promowania marki. Z tego tekstu dowiesz się między innymi:
- czym jest content plan,
- co zyskasz dzięki content marketingowi,
- dlaczego warto stworzyć strategię content marketingową,
- co powinno znaleźć się w planie contentowym i kampanii content marketingowej,
- jak taki plan może pomóc w lepszym pozycjonowaniu w Google,
- jak zaplanować… planowanie contentu.
Content plan – co to jest
Plan contentowy to nic innego jak zaplanowanie zakresu i czasu publikowania treści (element szerokich działań content marketingowych). Na bloga firmowego, do sekcji Aktualności na Twojej stronie, do mediów społecznościowych, do mediów tradycyjnych, jeśli korzystasz z takich kanałów komunikacji. Zaplanować możesz wszystko, dzięki czemu twoje publikacje będą układały się w całość, będą lepiej przygotowane, a Ty łatwiej trafisz do obecnych i potencjalnych klientów.
Brzmi prosto, ale aby przygotować dobry content plan, warto zastanowić się nad kilkoma sprawami. Bo przy planowaniu treści w kontekście działań związanych z content marketingiem, należy wziąć pod uwagę szereg zmiennych. Chcesz dowiedzieć się, jak zacząć? Jakie tematy warto przemyśleć, zanim rozpoczniesz budowanie strategii Twojej firmy czy marki? Zapraszam!
Plan contentowy jako element content marketingu
Strategia, content, marketing – te słowa pojawiają się często razem. Skuteczny content marketing to absolutna podstawa obecności na rynku. Bo nawet jeśli nie robisz planu contentowego, dopiero szukasz rozwiązań, same treści umieszczasz na pewno. Pytanie: jak?
Bez względu na to, co publikujesz w internecie, można nazwać to treścią. Nawet jeśli są to zdjęcia, komiksy czy muzyka. Sam tekst to tylko jeden z przykładów. Nagrywanie, rysowanie, fotografowanie to również tworzenie treści, za pomocą których możesz trafiać do swoich odbiorców. Dobór tematów oraz odpowiednie ich zaplanowanie w kalendarzu to jeden z fundamentów wykorzystania SEO w strategiach dotyczących Google.
Dobra wiadomość jest taka, że po stworzeniu treści z myślą o pozycjonowaniu w wyszukiwarce Google, możesz wykorzystywać je na wiele różnych sposobów, praktykując tzw. recykling treści. Ale to temat na osobny wpis.
Plany contentowe – komu się przydają
Działania content marketingowe dotyczą absolutnie każdego, kto sprzedaje w internecie. I mowa tu nie tylko o właścicielach sklepów internetowych, ale także o markach osobistych, osobach oferujących usługi, publikujących treści w serwisach, które utrzymują się z reklam. A udana sprzedaż po prostu nie może obyć się bez planu – nieprzypadkowo działania takie to strategia content marketingowa – wszystkie słowa w tym wyrażeniu mają znaczenie.
Szczególnie w małych biznesach, marketing często schodzi na dalszy plan. Media społecznościowe czy blog firmowy to w dzisiejszych czasach elementy obowiązkowe, ale też często traktowane jako zło konieczne. Dlaczego? Bo zajęcie się nimi wymaga czasu, a przede wszystkim pomysłu. Wszelkie działania podejmowane „z doskoku” nie przynoszą pożądanych efektów, rozmywają je.
Plan treści, choć sam również wymaga nieco czasu, będzie najlepszą inwestycją. Pomoże Ci działać lepiej, szybciej i skuteczniej. Wartościowe treści stworzone na jego podstawie będą procentować długo po publikacji. Dzięki planowaniu contentu zyskasz czas, który marnujesz na zastanawianie się: co warto opublikować w pierwszej kolejności. Dobrze wykonane zadanie zwiększy ruch na stronie, przyprowadzi więcej klientów organicznie, z wyszukiwarki, a zatem pozwoli oszczędzić na płatnej reklamie.
Plany contentowe – kto powinien je robić
Śmiało można powiedzieć, że content plan powinien robić w zasadzie każdy, ale szczególnie te osoby, które na zajmowanie się marketingiem… nie mają czasu. Marketing treści wymaga czasu, ale dobra wiadomość jest taka, że strategia contentowa sporo ułatwia.
Zaplanowanie treści, nawet w jednym kanale komunikacji, ma swoje zalety i to na kilku poziomach. Po pierwsze, jest najważniejszym krokiem w budowaniu strategii. Treści mogą układać się w określoną strukturę, dzięki której odbiorcy będą lepiej poznawać markę, dowiadywać się o nowych produktach lub edukować w zakresie tematów, których dotyczy content.
Po drugie, lista postów czy wpisów do opracowania umożliwi przygotowanie ich z wyprzedzeniem. To z kolei ma bezpośrednie przełożenie na jakość treści. Opracowywane bez pośpiechu, uzupełnione o dodatkowe elementy, na przykład idealnie pasujące grafiki, z pewnością jeszcze lepiej przyciągną uwagę i sprawią, że odbiorcy chętniej będą wracać na stronę.
Po trzecie, dzięki dokładnemu planowi, można zaoferować społeczności konkretną ścieżkę, zgodną z przyjętym kluczem. Dla sklepu z żywnością eko mogą być to publikacje zgodne z rytmem pór roku. Dla firmy budowlanej – plan może obejmować wykonywanie kompleksowego remontu mieszkania krok po kroku. Pomysły są nieograniczone i również mogą stanowić wyróżnik Twojej marki.
Plan contentowy – kiedy się przydaje
Odpowiedź na pytanie, kiedy przydaje się plan contentowy, brzmi: zawsze. A przynajmniej wtedy, kiedy na poważnie myślisz o content marketingu jako o strategii działania swojej firmy.
Chcesz rozwijać się i z czasem uchodzić za eksperta w danej dziedzinie? A może na co dzień sprzedajesz produkty lub usługi? Content plan to rozwiązanie dla sklepów internetowych, ekspertów, twórców w sensie nie tylko artystów, ale również dla osób, które prowadzą kampanie sprzedażowe swoich produktów, na przykład w trybie okienka sprzedażowego.
To zresztą system naczyń połączonych. Na podstawie słów kluczowych nie tylko trafiasz skuteczniej do klientów, tworząc wpisy i artykuły na określony temat. Słowa kluczowe, wokół których skupiają się odbiorcy, to sposób, by uwagę Twoich potencjalnych klientów przykuć po raz pierwszy i zatrzymać na dłużej. Z jednego artykułu odsyłaj do tego, co już znalazło się na blogu. Śmiało też opowiadaj o cyklu wpisów, który właśnie zaczynasz i zachęcaj do regularnych odwiedzin.
Plany contentowe są szczególnie przydatne w okresie intensywnych kampanii sprzedażowych. Stają się bardzo popularne wśród autorów kursów i e-booków, którzy promują nowe produkty. Często właśnie wtedy osoby publikujące w internecie regularnie przekonują się, jak bardzo dobry content plan ułatwia codzienną pracę. Pozwala skupić się na tworzeniu treści zamiast na jej wymyślaniu za każdym razem od nowa, gdy na blogu czy w mediach społecznościowych ma się pojawić kolejny wpis.
Content marketing a SEO
SEO, czyli optymalizacja pod kątem wyszukiwarek internetowych, opiera się właśnie o plan. To określenie, jaki treści oczekują odbiorcy, co się sprawdza, jakie działania możesz wykonać, jak zachęcić odbiorców, by odwiedzali Twoją stronę.
Pozycjonowanie to nie tylko słowa kluczowe przypisane do marki lub rodzaju działalności.
Ludzie szukają informacji przede wszystkim w wyszukiwarce Google. Jednym z elementów budowania content marketingu w oparciu o dobór właściwych słów kluczowych jest analiza konkurencji. Jakich treści oczekują klienci? Jak Twoja strona wypada na tle konkurencji? Co jest szczególnie trendujące w danej chwili? Co się sprawdza w praktyce?
SEO strategia pozwoli tworzyć lepsze artykuły, ale też ułatwi i pomoże zaplanować prowadzenie bloga firmowego. Pomysły na treści mogą być luźne, oparte na intuicji i dotychczasowych doświadczeniach. W takiej sytuacji z pewnością pomogą przygotowywać artykuły czy grafiki z wyprzedzeniem. Niekoniecznie jednak przełożą się na konkretną zwyżkę odbiorców czy klientów. Dopiero plan poparty audytem SEO i na jego podstawie zbudowany ma szansę zadziałać kompleksowo.
Czy plany contentowe można zlecić?
Oczywiście, plan w podstawowym znaczeniu wymaga kartki i długopisu lub edytora tekstowego / arkusza kalkulacyjnego i kalendarza. Ale to plan minimum.
Nawet jeśli masz mocne dane wyjściowe dotyczące SEO, samodzielnie tworzysz artykuły do publikacji na stronie i wpisy na konkretne tematy pojawiają się regularnie, warto skonsultować plany contentowe z ekspertami w dziedzinie SEO. Nie tylko wskażą kierunek działania, ale również gotowe rozwiązania. A te z kolei usprawnią tworzenie tekstów i grafik, przyspieszą prace, a finalnie jeszcze poprawią pozycję strony w Google.
Inspiracje do planów contentowych znajduj w Google
Pozycjonowanie to dziedzina, która rozwija się z roku na rok coraz bardziej. Profesjonalnie działające na tym polu firmy mają doświadczenie. Ale przede wszystkim narzędzia, dzięki którym dogłębna analiza Twojej sytuacji w wynikach Google, tematów, które warto będzie poruszać i trendów dotyczących tworzenia treści jest prostsza i bardziej przejrzysta.
Osobiście wykorzystuję w sumie kilkadziesiąt mniejszych i większych, darmowych i płatnych narzędzi. To z ich pomocą poddaję treści każdego klienta analizie, a plan contentowy i strategię działania opieram na faktycznych wynikach. Kampania contentowa opiera się na opracowaniu strategii content marketingowej i sukcesywnym działaniu.
To też powód, dla którego każde zlecenie podlega indywidualnej wycenie. W zależności od zakresu działań, liczby tematów, które na konkretnej stronie wymaga skuteczne pozycjonowanie, celów marketingowych i finansowych klienta.
Plany contentowe a pozycja w wyszukiwarce Google
Planowanie publikacji to sposób na oszczędzanie czasu, który wiele osób traci, zadając sobie pytania o to, co zamieścić teraz, a co w następnej kolejności. Nerwowe wymyślanie i tworzenie powoduje, że powstające publikacje są chaotyczne, niedopracowane, pozostawiają niedosyt i u twórcy, i u odbiorcy. A i tak nie to jest najgorsze, bo najczęściej jednak taki stan kończy się brakiem nowych wpisów.
Publikowanie kolejnych treści w rytmie Google
Przestoje bardzo niekorzystnie działają na relacje strony z Google. Regularne zmiany, dokładanie nowych postów, rozbudowywanie struktury strony i mądre łączenie poszczególnych elementów to najprostszy, organiczny sposób, aby Google postrzegał witrynę jako wartą uplasowania wysoko w wynikach wyszukiwania.
Pozycjonowanie w Google oparciu o dane, analizy, porównania daje najlepsze efekty. Bezpośrednim efektem analiz w tym zakresie może być pogrupowanie tematów i haseł, które staną się podstawą tworzenia jakościowych, wspierających stronę, a więc i markę, treści.
Content marketing strategia
Przygotowując dla klienta strategię SEO, dobieram słowa kluczowe, mając na celu poprawę stopnia konwersji strony. Już najprostsze działania z zakresu SEO mogą stać się solidną podstawą dobrego content planu.
Analiza konkurencji, sugestie dotyczące zmian takich jak linkowanie wewnętrzne, regularne tworzenie contentu, który w pełni pokrywa dane zagadnienie to oczywiście metoda na to, by wyszukiwarka Google zamieszczała stronę Twojej firmy jeszcze wyżej w wynikach wyszukiwania. Ale nie robimy tego z tygodnia na tydzień. Mając już określony zestaw słów kluczowych, potrafimy zaproponować, kiedy dany temat poruszyć i w jakiej formie to zrobić. Wszystko w oparciu o twarde dane!
Wraz z moim zespołem tworzymy plany contentowe dla firm działających w bardzo różnych branżach. Wspieramy w ten sposób osoby działające w e-commerce, punkty działające stacjonarnie.
Masz pytania o strategię SEO? Chcesz dowiedzieć się czegoś o planie contentowym, który umożliwia lepsze pozycjonowanie? A może potrzebujesz kogoś, kto zaplanuje i stworzy treści na temat działania Twojej marki? Zapraszam do kontaktu.