PageSpeed Insights – test szybkości strony

Czy ktoś jeszcze pamięta strony wczytujące się kilkadziesiąt sekund? Dziś to nie do pomyślenia! Strony internetowe stały się wraz z rozwojem internetu tym wszystkim, czym kiedyś były media, reklama, książki telefoniczne.

A ludzie stali się jakby… mniej cierpliwi, bardziej wymagający. Jakkolwiek to nazwiemy – oczekują, że dotrą do interesującej ich informacji niemal natychmiast.

Witryny www są jedną z najprostszych, najbardziej dostępnych i najbardziej rozpowszechnionych form kontaktu firmy z klientem i vice versa. Otwieramy je korzystając z komputerów i urządzeń mobilnych. Codziennie i z bardzo wielu powodów.

Ich konstrukcja i sposób działania nie są żadną tajemnicą. A mimo to całkiem często zdarza się, że coś nie działa, działa źle lub po prostu wolno. Grafiki nie wczytują się poprawnie, formaty poszczególnych zdjęć bardzo się od siebie różnią, układ tekstu wymaga poprawy.

Nie mówiąc już o tym, że aktualnie najczęściej użytkownicy otwierają strony na urządzeniach mobilnych. I nie wszystkie strony są na to przygotowane.

Dlaczego warto zadbać o szybkość działania strony

Szybkość ładowania strony internetowej ma ogromne znaczenie. Jeśli strona wczytuje się szybko, biorąc pod uwagę dzisiejsze standardy, użytkownik być może nawet nie zwróci na to uwagi. Potraktuje to jako coś oczywistego.

Natomiast jeśli witryna będzie ładowała się powoli, prawdopodobnie poczuje zniecierpliwienie. A może nawet zniechęci się na tyle, że zamknie kartę przeglądarki i podświadomie uzna firmę za taką, która nie spełnia podstawowych standardów.

To dość daleko idące przypuszczenia, ale też mocno wpisuje się w trendy związane z mobilnością, szeroko pojętym user experience (UX) i dostępnością. Warto więc szybkość strony potraktować jako pierwsze wrażenie, które ta strona (a wraz z nią firma) robi na odbiorcy.

Szybkość strony – co myślą o tym wyszukiwarki

Ludzkie odczucia przekładają się na zachowania. A ludzkie zachowania mają bezpośredni wpływ na to, jak naszą stronę widzą wyszukiwarki.

Witryna, która jest dobrze zaprojektowana, szybko się ładuje i odświeża, ułatwia przechodzenie do kolejnych podstron, niejako sama podsuwa treści, które warto obejrzeć lub przeczytać.

Odbiorca spędza na tej stronie więcej czasu – dlatego, że jest zaintrygowany, odnajduje tam wartościowy content.

Jeśli takie zachowania powtarzają się, wyszukiwarka ocenia stronę jako wartościową – taką, którą warto pokazywać kolejnym osobom. Na przykład gdy wyszukują frazy, na które strona chce się pozycjonować.

Jak sprawdzić szybkość strony internetowej?

Zaleca się w miarę regularne wykonywanie testu szybkości wczytywania strony. Nie warto czekać, aż współczynnik konwersji spadnie do krytycznych poziomów. Możemy po prostu nabrać nawyku kontrolowania, czy wszystkie parametry mieszczą się w oczekiwanych przez nas widełkach.

Monitorowanie szybkości wczytywania stron internetowych

Walidatory stron internetowych dostępne są online i mogą dotyczyć różnych aspektów działania witryny. Od kodu aż po dostępność, która staje się coraz bardziej istotna z punktu widzenia dyrektyw europejskich, ale również dążenia do wzrostu poziomu inkluzywności w życiu społecznym i przestrzeni publicznej.

Za pomocą takiego narzędzia możesz szybko i dokładnie przeanalizować, co może być problematyczne dla użytkownika. Ale też jak pod kątem użyteczności widzi stronę Google.

I właśnie ta firma stworzyła jeden z najbardziej rozbudowanych, a zarazem przejrzystych walidatorów: Google PageSpeed Insights.

PageSpeed Insights – darmowe narzędzie od Google

Wpisując adres konkretnej witryny w polu wyszukiwania na stronie PageSpeed Insights, uzyskasz szereg informacji dotyczących poszczególnych aspektów wyświetlania. Sprawdź swoją stronę w teście Google Speed Page i porównaj ją ze stronami swojej konkurencji.

W podstawowych parametrach znajdziesz ogólną Wydajność, na którą wpływ mają bardziej szczegółowe dane. Oceniane są na podstawie wytycznych Google.

Może się wydawać, że są one arbitralne, z drugiej strony standardy wyszukiwarki Google budowane są w oparciu o szereg dobrych praktyk.

Na samej górze zobaczysz rozróżnienie na audyt szybkości strony na komórce i na urządzeniach stacjonarnych. Sprawdź oba wyniki.

Nie każdy o tym wie, ale Google od kilku lat indeksuje strony mobile przed tymi skierowanymi do użytkowników przeglądarek w komputerach.

Co pokazuje PageSpeed Insights

Bardziej szczegółowe dane wyświetlają się już pod konkretnymi hasłami. Są to m. in.:

  • First Contentful Paint (pierwsze renderowanie treści), czyli czas wyrenderowania pierwszego tekstu lub obrazu,
  • Speed Index (indeks szybkości) wskazujący, jak szybko strona zapełnia się widocznymi treściami,
  • Largest Contentful Paint (największe wyrenderowanie treści)– miara tego, jaki jest czas wyrenderowania największego tekstu lub obrazu,
  • Time To Interactive (czas potrzebny do pełnej interaktywności),
  • Total Blocking Time (łączny czas zablokowania) – wyrażona w milisekundach suma wszystkich okresów między pierwszym wyrenderowaniem treści a czasem do pełnej interaktywności, gdy długość zadania przekroczyła 50 ms,
  • Cumulative Layout Shift (skumulowane przesunięcie układu) – miara ruchu elementów w widocznym obszarze.

Od czego zależy szybkość wczytywania stron internetowych

Tzw. krytyczne aspekty strony oznaczone są jako cztery terminy: First Contentful Paint (FCP); First Input Delay (FID); Largest Contentful Paint (LCP); Cumulative Layout Shift (CLS). Wyświetlają się w przedziałach: słabe / wymaga ulepszeń / dobre. Przy każdym ze wskaźników przedstawione są marginesy i widełki.

Przywołane powyżej hasła to wyniki, na które składają się konkretne powody. Można powiedzieć, że właściwie każda decyzja, którą podejmujesz w związku z przygotowaniem i publikacją swojej strony, będzie miała znaczenie dla tych końcowych wyników.

Co wpływa na szybkość ładowania strony

Idąc tym tropem, można śmiało powiedzieć, że wyświetlanie uzależnione jest od jakości. Choć w tym przypadku jakość to nie wielkość, a raczej optymalizacja, czyli stopień dostosowania do standardów, możliwości i ograniczeń.

Te ostatnie wynikają z bardzo różnych rzeczy. Urządzeń, lokalizacji użytkowników, ale też wielkości plików, jakości kodu, wielkości grafik, ilości elementów koniecznych do wyświetlenia.

PageSpeed Insights nie ogranicza się do wyników wyrażonych w liczbach, ale daje konkretne wskazówki.

Jak zwiększyć szybkość otwierania stron?

Content, czyli zawartość strony powinna być dokładnie przemyślana i znakomicie przygotowana. Pamiętaj, że pod tym hasłem kryje się wszystko to, co znajdzie się na stronie.

Oprócz tego znaczenie mają również jakość i minifikacja kodu. Zasadniczo można wyróżnić optymalizacje dostarczenia, czyli te na linii serwer-komputer. Oraz optymalizacje wyświetlania, czyli te po stronie klienta.

Optymalizacja dostarczenia strony www

Na etapie przygotowania strony można zadbać przede wszystkim o kwestie takie jak:

  • zmiana rozmiarów grafiki,
  • kompresja tekstu,
  • minifikacja CSS.

Optymalizacja wyświetlania strony www

W tym punkcie zawierają się z pewnością zagadnienia takie jak:

  • wyświetlanie obrazów w formatach nowej generacji,
  • skrócenie czasu wykonywania JavaScript,
  • eliminacja zasobów blokujących renderowanie, np. plików ze stylami,
  • tzw. leniwe ładowanie, czyli Lazy loading – wczytywanie tylko tego, co użytkownik ma w danej chwili zobaczyć.

Jak szybko powinna ładować się strona

Nawet jeśli użyjemy lekko wymijającego stwierdzenia, że zdania w tej sprawie są podzielone, z pewnością należy zgodzić się, że strona powinna ładować się tak szybko, jak to możliwe. Uznaje się, że do 3 sekund.

Warto dodać, że wyróżnia się – i takie dane również przedstawia Google PageSpeed Insights – wskaźnik Time to First Byte (TTFB). To metryka, która mierzy czas między żądaniem zasobu a momentem, w którym zaczyna docierać pierwszy bajt odpowiedzi.

Większość witryn powinna dążyć do tego, aby czas do pierwszego bajtu wynosił 0,8 sekundy lub mniej. Choć ten czynnik nie należy do specjalnie istotnych dla użytkowników.

Jak poprawić stronę pod kątem SEO i UX

Czas potrzebny na ładowanie strony wyświetlony w PageSpeed Insights jest bezpośrednio związany z jej zawartością i przygotowaniem zasobów, które mają trafić do odbiorcy. To między innymi wszelkie zagadnienia związane z SEO i wspominanym wcześniej UX.

Czyli wszystko to, co poprawia jakość witryny web i ma znaczenie pod kątem pozycjonowania oraz zwiększenia funkcjonalności dla użytkownika. Efekt finalny zależy od wspólnej pracy autorów kodu, grafików, copywriterów.

Każdy z etapów przygotowania strony i elementów, które się na nią składają mogą zaważyć na konwersji, czyli podejmowaniu akcji przez osoby odwiedzające witrynę.

Google PageSpeed Insights – przydatne narzędzie

Czytelny, przejrzysty, ale przede wszystkim zawierający całe mnóstwo informacji Google PageSpeed Insights przyda się każdemu, kto zleca, tworzy lub nadzoruje działanie stron internetowych. Co ważne, pozwala też na szybki test tego, jak konkretna strona wyświetla się na urządzeniach mobilnych.

Monitorowanie szybkości wczytywania warto przeprowadzać regularnie, szczególnie jeśli w witrynie wprowadzane są konkretne zmiany.

Wykonanie testu trwa kilkanaście sekund, ale dzięki niemu możemy w łatwy sposób dowiedzieć się, czy wszystko jest w porządku.

Page Speed Insights w codziennej pracy

Test szybkości można wykonać po każdej zmianie w witrynie. Dobrze jest przyjrzeć się, jak wygląda ocena dla urządzeń mobilnych. Warto jednak pamiętać, że jeśli wyniki nie są zadowalające, być może przyda się wdrożenie zmian systemowych, a nie tylko kosmetyka.

Jeśli wynik Twojej witryny nie jest w którymś punkcie zadowalający, skontaktuj się ze mną. Na co dzień doradzam moim klientom, co należy zrobić, aby ich strony zdawały taki test najlepiej jak to możliwe.

Test w Google PageSpeed Insights i co dalej?

Pracuję z właścicielami marek osobistych, sklepów internetowych, firm usługowych. Wiem, jak zoptymalizować stronę, by lepiej konwertowała i plasowała się wysoko w wynikach wyszukiwania Google.

Optymalizuję witryny pod kątem SEO, analizuję dane i pomagam wprowadzać korzystne zmiany, które posłużą do poprawy jakości strony i zwiększenia konwersji.

Sprawdź, co dzięki mojej wiedzy i doświadczeniu mogę zrobić dla Twojej strony internetowej. Udostępnij użytkownikom w wyszukiwarce Google najlepszą wizytówkę swojej firmy.

Tanie pozycjonowanie stron internetowych