Nagłówki SEO [H1 i H2-H6]
O ile same nagłówki nie są nowym konceptem, o tyle wraz z oznaczeniem H, mają swoje konkretne znaczenie. Sam termin stosowany był od bardzo dawna w prasie i to właśnie z gazetami nagłówki (zwane również śródtytułami) kojarzą się tradycyjnie.
Skąd tajemnicza litera H? Ponieważ podstawowym językiem w Internecie jest angielski, tu również szybko można rozwiązać zagadkę. H wzięło się od angielskiego słowa heading (nagłówek). Przyporządkowane im kolejne cyfry (od 1 do 6) tworzą system.
Z mojego krótkiego poradnika dowiesz się między innymi:
- czym są nagłówki strony oraz co oznaczają symbole H1, H2, H3 i dalsze,
- jak stosowanie nagłówków przekłada się na pozycję w wynikach wyszukiwania,
- czy wystarczy zamieszczać jedynie nagłówki H1, H2,
- jak z głową umieszczać w nagłówkach frazy kluczowe.
Czym są nagłówki H1-H6
Stosowanie nagłówków to jeden z warunków zamieszczania czytelnych, przyjemnych w odbiorze tekstów. Można powiedzieć, że przecież liczy się głównie treść. Owszem, nie jest to w ogóle kwestią dyskusyjną. Ale jako konsumenci ogromnych ilości informacji zazwyczaj nie jesteśmy gotowi poświęcić kilku minut na ocenę, czy konkretny tekst faktycznie porusza/zgłębia wyszukiwane zagadnienia.
Natomiast o samą obecność oraz odpowiednią strukturę nagłówków dla danej strony warto zadbać również z powodów czysto technicznych. To temat obowiązkowy z punktu widzenia SEO.
Wykorzystanie nagłówków, ich zróżnicowanie, umieszczenie słów kluczowych w poszczególnych śródtytułach to jedne z podstawowych zadań wśród działań pod kątem SEO. Chcesz jeszcze lepiej zrozumieć proces optymalizacji i to, jak działają organiczne wyniki wyszukiwania? Koniecznie dowiedz się jak najwięcej o nagłówkach, by stosować je z korzyścią dla strony.
Jaką rolę pełnią nagłówki w tekście
Nagłówki porządkują, wyznaczają strukturę tekstu, pozwalają bardzo szybko zorientować się, czego dotyczą kolejne fragmenty. To one zwracają szczególną uwagę, głównie za sprawą tego, że są odpowiednio ostylowane.
W tekstach optymalnej długości stosuje się zazwyczaj nagłówki H1, H2, H3. Długie, bardzo szczegółowe i rozbudowywane artykuły zawierają niekiedy nagłówki H4-H6, ale spotykane jest to dość rzadko.
Trudno nawet wyobrazić sobie tekst, który jest na tyle długi, by umieścić w nim treści wyczerpujące zagadnienia z kilku-kilkunastu nagłówków H2-H3, następnie uzupełniony o kilka kolejnych akapitów jednocześnie pozostaje atrakcyjny dla użytkownika.
Formatowanie nagłówków a czytelność tekstu
Nagłówki zdecydowanie różnią się od reszty tekstu – przede wszystkim wielkością, ale niekiedy również krojem pisma. Hierarchia nagłówków oznacza również drobne różnice pomiędzy nagłówkami różnych poziomów.
Mogą one dotyczyć jedynie wielkości lub konkretnych różnic wizualnych (na przykład skład kapitalikami nagłówków H1, H2, H3, a wielkimi i małymi literami w pozostałych nagłówkach).
Jaką rolę pełnią nagłówki w treści strony
Czy to w artykułach blogowych czy na stronach informacyjnych, nagłówki muszą występować. Określa się ja jako nagłówki H1-H6, występują również jako nagłówki HTML lub tagi. Umieszczone są w kodzie HTML i wyróżnione trójkątnymi nawiasami: na przykład <h2> na początku i </h2> na końcu. W języku HTML wiele innych wyróżników zapisuje się właśnie tak: krótkimi symbolami w nawiasach.
Nagłówki w kontekście budowy i pozycjonowania witryny stanowią jeden z podstawowych czynników odpowiedzialnych za określenie jakości struktury strony. Mają zatem bezpośredni wpływ na to, jak strona jest postrzegana i odbierana przez roboty Google.
Hierarchia nagłówków na stronie – oznaczenia H1-H6
Znaczniki nagłówków związane są z ich występowaniem w plikach CSS (ang. Cascading Style Sheets), czyli kaskadowych arkuszach stylów. Co warto wiedzieć o hierarchii nagłówków?
- H1 – tzw. nagłówek tytułowy, umieszczany na samej górze tekstu;
- H2 to już jeden z nagłówków-śródtytułów, oddzielających kolejne paragrafy tekstu; występuje zdecydowanie najczęściej w strukturze, może być umieszczany kilkukrotnie;
- H3 jest zalecany jako wyróżnik oznaczający nieco bardziej szczegółowe rozwinięcie treści umieszczonej pod nagłówkiem H2 lub wątek poboczny;
- H4-H6 występują rzadko, wspierają układ zdecydowanie dłuższych, bardziej rozbudowanych tekstów.
Nagłówki niższego poziomu
Na każdej podstronie (również na stronie głównej) możesz stosować różne nagłówki. Ich stopień (poziom) dostosowuj do znaczenia treści, którą zamieszczasz pod nimi.
Nagłówki H2-H6 to tzw. nagłówki niższego rzędu. Mają kluczowe znaczenie w procesie pozycjonowania strony. Optymalizacja nagłówków opiera się w dużej mierze na umieszczaniu fraz kluczowych (oraz pokrewnych) w podstawowym i lekko zmodyfikowanym brzmieniu.
Ile nagłówków stosować w tekście
Ponieważ nagłówek jest zapowiedzią tego, co znajdzie się w akapicie tekstu tuż pod nim, powinien być jak najlepiej skorelowany z tekstem. Ale tworzenie struktury tekstu musi opierać się na czytelności.
Z punktu widzenia SEO nie tylko ilość, ale przede wszystkim jakość treści ma kluczowe znaczenie. Upychanie słów kluczowych w nagłówkach, pod którymi znajduje się ledwie zdanie tekstu, z pewnością nie można uznać za dobrą praktykę.
Czy jest jakiś sprawdzony wzór? Nie. Przy tworzeniu nagłówków, jak przy każdej innej pracy nad stroną, warto kierować się rozsądkiem. Odpowiednia struktura nagłówków z pewnością oznacza dostosowanie ich ilości do długości tekstu – tak, by w paragrafach znalazło się rozwinięcie zagadnienia.
Nagłówki z punktu widzenia copywritera
Zadaniem copywritera jest zaprojektowanie tekstu w ten sposób, by był dobrze oceniony przez wyszukiwarkę, ale jednocześnie jak najbardziej przydatny dla ludzi. Można zaryzykować tezę, że nagłówki są dla wyszukiwarek, a akapity dla ludzi, ale to jednak zbyt daleko idące uproszczenie.
Szybkie skanowanie tekstu przez czytelnika pod kątem przydatności wyszukiwanych informacji to przede wszystkim rozeznanie dla konkretnych zapytań. Czyli zapoznanie się z nagłówkami. Tytuł artykułu może być ogólny, poziom szczegółowości określają nagłówki. To one również stanowią cenną wskazówkę na temat kierunku, w jakim idzie autor.
Nagłówki SEO a pozycjonowanie strony
Należy pamiętać, że Internet, a więc również pozycjonowanie w organicznych wynikach wyszukiwania oraz optymalizacja treści podlegają ciągłym zmianom. Technologia postępuje, algorytm jest udoskonalany, zmieniany (a przy tym nie do końca wiemy, jak działa!).
Maszyny Google indeksują strony internetowe, przyglądając się im coraz dokładniej. Warto też wspomnieć o czynniku ludzkim. Nie każdy postrzega treści tak samo, nie ma zatem złotych zasad, które pozwolą zdobyć i utrzymać uwagę czytelnika. Im bardziej docenią stronę użytkownicy, spędzając na niej czas, tym większa szansa na to, że maszyny zwrócą na to uwagę.
Jak planować strukturę nagłówków
Każdy nagłówek to jakiś obszar zagadnienia, które chcesz omówić na stronie. Sam nagłówek, tak jak zamieszczony pod nim tekst, musi mieć charakter dopasowany do witryny. Nieco inaczej będzie wyglądał na stronie informacyjnej, inaczej na blogu sklepu, jeszcze inaczej na stronie w serwisie rozrywkowym.
Najistotniejsze będą nagłówki H1, H2, H3, wyznaczające temat i główne punkty treści. I to pomiędzy nimi, a nie razem, na końcu, powinny być zamieszczone nagłówki H3 (i ewentualnie H4). Przykładowo zatem struktura wpisu o objętości 5 000 zzs może wyglądać tak:
nagłówek H1
– nagłówek H2
– nagłówek H2
— nagłówek H3
— nagłówek H3
– nagłówek H2
— nagłówek H3
— nagłówek H4
– nagłówek H2
— nagłówek H3
Jak umieszczać słowa kluczowe w nagłówkach
Aby nagłówki na stronie spełniały komplet zadań, muszą być osadzone w sposób jak najbardziej naturalny, zgodny z zasadami żywego języka. Poza tym rozwój algorytmu zakłada także analizowanie tekstów, w których słowo kluczowe pojawia się w różnych formach.
W języku polskim, w którym występuje deklinacja, prawidłowe zastosowanie konkretnych słów ma ogromny wpływ na to, jak tekst jest oceniany przez odbiorców. Muszą mieć wrażenie jasnego, ale i poprawnego komunikatu.
Warto zatem skoncentrować się na jakości i różnorodności, bo wydaje się, że to ma zdecydowanie większe znaczenie w wynikach wyszukiwania.
Nagłówki SEO – przydatne narzędzia
O ile nagłówek H1 jest zazwyczaj dość oczywisty, bo dotyczy konkretnego zagadnienia, zawiera frazę kluczową dla tego właściwego tekstu, o tyle stworzenie struktury tekstu z mądrze dobranymi słowami kluczowymi jest już nieco bardziej wymagające.
Oczywiście na rynku dostępne są różnego typu narzędzia, dzięki którym łatwiej jest dobrać nagłówki strony. Najważniejsze słowa kluczowe warto sprawdzić pod kątem opcji pokrewnych. Użytkownicy wyszukują informacje w wyszukiwarce, wpisując niekoniecznie słowa w tym samym brzmieniu czy w takiej samej formie.
Osobiście wykorzystuję w pracy narzędzia, dzięki którym strukturę strony (a więc i treść strony) opieram na rzeczywistych danych z wyszukiwarki. Dla danej strony tworzę oczywiście unikatowy zestaw nagłówków.
Duże znaczenie ma rzecz jasna charakter witryny, grupa docelowa. Pracuję między innymi z wykorzystaniem SurferSEO, SEMstrorm czy Senuto.
Jak samodzielnie przygotować nagłówki na swojej stronie
Profesjonalne narzędzia to konkretny koszt i zdaję sobie sprawę, że ponoszenie go w sytuacji, gdy na danej stronie jest do zamieszczenia góra kilka tekstów w miesiącu, może mijać się z celem. Jeśli nie planujesz na razie zlecić pozycjonowania swojej witryny, ale chcesz jak najlepiej dobierać słowa kluczowe i tworzyć wartościowe nagłówki strony, zachęcam do skorzystania z opcji bezpłatnych.
Analizuj wyniki z Google Search Console. Sprawdzaj swoje słowa kluczowe w różnych formach, wpisując je do wyszukiwarki. Obserwuj konkurencję i zastanów się, dlaczego konkretne strony plasują się tak wysoko w wynikach Google. Nagłówek H1 jest zbliżony do tego, który planujesz? Oceń artykuł również pod kątem tego, jak zbudowany jest cały tekst.
O czym pamiętać, tworząc nagłówki na stronie
Z punktu widzenia pozycjonowania strony nagłówki są jednym z najważniejszych elementów. Co za tym idzie – również bardzo często podkreśla się ich znaczenie oraz omawia ich zastosowanie i tworzenie. Może się zatem wydawać, że o nagłówkach powiedziano już wszystko, temat jest jasny i skończony. Tymczasem pojawiają się kolejne zagadnienia, które mniej lub bardziej ściśle łączą się z nagłówkami.
Kanibalizacja słów kluczowych, dwell time i inne
Przeglądając kolejne artykuły dotyczące nagłówków, szczególnie na branżowych stronach internetowych, możesz trafić na szereg zagadnień z pogranicza optymalizacji i marketingu. Wspomnę o dwóch – kanibalizacji słów kluczowych oraz dwell time.
Kanibalizacja ma miejsce wówczas, gdy próbujemy różne podstrony w ramach jednej witryny pozycjonować na to samo słowo kluczowe. W ten sposób osłabiamy wyniki strony w wyszukiwarce Google, choć pozornie wydaje się, że umieszczanie dużej ilości tych samych kluczowy fraz przypisanych do marki czy działania zwiększa szansę na dobry wynik.
Z kolei dwell time to czas przebywania (na stronie internetowej). Współczynnik ten wskazuje, ile czasu minęło od momentu kliknięcia w link do powrotu do wyników wyszukiwania. Czas przebywania na stronie ma duże znaczenie – jest jednym z czynników oceny witryny jako wartościowej.
Warto pamiętać o tym, nie tylko przy tworzeniu nagłówków, ale w ogóle podczas pisania, optymalizacji i formatowania treści. Jakościowy tekst zwiększa szansę na zatrzymanie użytkownika na dłużej.