Ile kosztuje pozycjonowanie strony internetowej?

Ze specjalistą SEO jest jak z lekarzem – żeby trafić na tego odpowiedniego, trzeba czasem dłużej poszukać. Wpływ na ostateczny wybór mają nie tylko jego umiejętności oraz opinie dotychczasowych klientów, ale również – proponowana cena za pozycjonowanie strony w Google. Wiadomo – każdy klient ma swój budżet na tę usługę, jednak warto pamiętać, że cena może pójść w parze z jakością. Istotny jest również model rozliczania. O co chodzi? Wszelkie szczegóły związane z kosztem pozycjonowania strony wyjaśniam w tym artykule.

Cena zależna od modelu

Najczęściej w agencji SEO spotkasz się z dwoma modelami rozliczeń: stałym (coraz bardziej popularnym), miesięcznym ryczałtem (abonamentem) oraz płatnością za efekty. W przypadku freelancerów popularna jest też metoda płatności za każdą godzinę pracy specjalisty. Cennik pozycjonowania stron w podanych modelach oscyluje zwykle następująco:

  • Ryczałt (abonament) – od 300 do nawet 15000 zł miesięcznie,
  • Stawka za godzinę pracy pozycjonera – od 200 do 300 zł za godzinę,
  • Wynagrodzenie za efekt – ustalane bardzo indywidualnie, jednak zmienia się w zależności od uzyskanych rezultatów.

Możesz teraz próbować wszystko przeliczyć i na podstawie najniższej ceny wybrać najkorzystniejsze dla siebie rozwiązanie. Pamiętaj jednak, że koszt pozycjonowania to tylko jedna ze składowych decyzji o współpracy. Weź też pod uwagę sam model rozliczania – który będzie najbardziej pasował do Twojej firmy? W którym będziesz czuł się najbardziej komfortowo?

Stała stawka czy może pieniądze za efekty?

Abyś miał większy pogląd tego, jak wygląda współpraca oparta na danych modelach, przedstawiam krótki opis najpopularniejszych opcji.

Ryczałt (abonament) płatny raz w miesiącu

Pozycjonowanie strony w formie miesięcznego ryczałtu to najpopularniejszy model rozliczeniowy, który umożliwia kompleksową i w pełni kontrolowaną pracę nad witryną. Z tego powodu uważam, że jest też najkorzystniejszy dla obu stron – klient – gwarancję, że pozycjoner wykorzysta cały swój potencjał i możliwości (bo ma na to też odpowiedni budżet), a specjalista SEO otrzymuje stałe wynagrodzenie i dzięki temu może spokojnie zaplanować efektywne działania SEO. Oczywiście bardzo ważne jest również odpowiednie raportowanie prac, aby klient miał pewność, że jego pieniądze są dysponowane w prawidłowy sposób. W przypadku takiego rozliczenia za pozycjonowanie strony cennik jest zależny od branży klienta i stopnia konkurencji.

Co konkretnie robi specjalista SEO (a na pewno robię to ja) podczas współpracy opartej na modelu abonamentowym?

  • Dobór odpowiednich słów kluczowych ( tzw. keyword research).
  • Audyt SEO i optymalizacja strony internetowej klienta.
  • W razie potrzeby: pozycjonowanie szerokie (long tail) dla dużej liczby fraz.
  • Opracowanie treści na stronę (copywriting).
  • Budowanie widoczności strony (linkbuilding i content marketing)
  • Monitoring pozycji fraz.
  • Monitoring danych w Google Analytics.

Rozliczenie na podstawie efektów

W przypadku rozliczania za efekt podstawą wyliczenia ceny pozycjonowania stron są ich wyniki dla danej frazy na pierwszej stronie (tzw. TOP10) w Google. Każda fraza jest wyceniana osobno. Nie polecam jednak tej metody rozliczania, ponieważ może wręcz negatywnie wpłynąć na proces pozycjonowania. Niegdyś stosowane często, dziś rozliczenie za efekt jest metodą wypartą przez model abonamentowy i mieszany, które są zdecydowanie bezpieczniejsze, korzystniejsze i – przede wszystkim – efektywniejsze.

Model mieszany – mix

W tym modelu cena za pozycjonowanie stron internetowych wynika z połączenia abonamentu (ryczałtu) z modelem płatności za efekt. Koszt pozycjonowania stron składa się z części stałej (ryczałt) oraz części zmiennej (opłata za pozycje słów kluczowych). To dobry pomysł, gdy masz wątpliwości co do wyboru jednego z tych rozwiązań – możesz zobaczyć, jak działają jednocześnie.

Mam nadzieję, że wystarczająco przybliżyłem Ci modele rozliczania, na podstawie których odpowiesz sobie na pytanie, ile kosztuje pozycjonowanie strony internetowej. Odpowiedź może być różna w zależności od firmy, branży, liczby słów kluczowych i wielu innych czynników. Powodzenia w podjęciu najlepszej decyzji!