Jak zacząć pisać bloga? Pomysły na start

Co kilka lat pojawiają się głosy, że blogi to przeżytek, a ich znaczenie w Internecie maleje. Tymczasem blogi mają się całkiem nieźle, a nawet… coraz lepiej. Skuteczność blogów jest bezkonkurencyjna, odkąd algorytm Google wspiera dobre praktyki i wartościowe treści. Jeśli myślisz o tym, by zacząć blogować, zapewniam: to nadal jest znakomity pomysł. Blog to sposób na zaistnienie w sieci, zwiększenie rozpoznawalności marki oraz trafienie do nowych klientów, czyli de facto zarabianie pieniędzy.

Zastanawiasz się, o czym pisać? Na co zwrócić szczególną uwagę na początku, jeszcze przed założeniem bloga, i o czym warto pamiętać na późniejszym etapie? Teksty są ważne, ale samo pisanie bloga to tylko jeden z elementów jego prowadzenia. No ale – od czegoś trzeba zacząć.

Jesteś ekspertem w swojej dziedzinie? Pisz bloga!

Blogi stały się sposobem na lepsze pozycjonowanie stron. Ale o tym za chwilę. W zależności od charakteru i tematyki bloga, może być to też metoda na zarabianie pieniędzy – dotyczy to i bloga firmowego, i osobistego. Oczywiście, aby tak się działo, nie wystarczy po prostu pisać. Musisz zdobyć czytelników. Czy raczej działać tak, by regularnie pojawiali się nowi, a dotychczasowi chętnie wracali.

Internet ma swoje wymagania, ale w gruncie rzeczy pisanie bloga jest trochę jak wydanie gazety. Tyle że blog to taka publikacja, którą masz szansę ulepszać bardzo regularnie i z wykorzystaniem różnych pomysłów. A wszystkie treści, które trafiają na bloga są dostępne od ręki, wystarczy tylko kliknięcie. Dzięki temu niemal codziennie możesz trafiać do nowych czytelników, a dodatkowo również dokładnie wiedzieć, czego oczekują i co ich interesuje najbardziej.

Od czego zacząć pisanie bloga – kwestie techniczne

Bloga można zacząć pisać niemal od razu, wystarczy go po prostu założyć w przeznaczonym do tego serwisie. Serwisy dla blogerów dostępne są w sporej ilości i bezpłatnie. Są intuicyjne, proste w obsłudze. Poradzi sobie z nimi każdy, kto na co dzień jedynie doraźnie korzysta z przeglądarki internetowej. Nawet jeśli nie ma zielonego pojęcia o prowadzeniu strony.

A jednak sporo osób decyduje się na inne rozwiązania. Wykupują własną domenę i własny hosting. Osobiście polecam taką drogę – i to z kilku powodów. Takiego bloga możesz wykorzystać na zdecydowanie więcej sposobów.

Po pierwsze masz wówczas pełną kontrolę nad tym, co i jak robisz. Jeśli chcesz, możesz zaprojektować wygląd bloga, korzystając z gotowych motywów lub wdrażając własne pomysły. Możesz wykorzystywać wtyczki wspierające konkretnie Twoje cele. A jeśli chcesz wiedzieć dokładnie, jakie wyniki ma Twój blog, nie tylko który wpis miał największą liczbę czytelników, możesz podpiąć do swojej strony Google Search Console i mieć pełen obraz tego, jak Twoją stronę pozycjonuje wyszukiwarka.

Marzysz o swojej stronie? Zleć jej przygotowanie specjaliście

Wydaje Ci się, że domena, hosting i WordPress są zbyt skomplikowane i nie chcesz zgłębiać wszystkich technicznych kwestii, tylko rozpocząć prowadzenie bloga? Ale z pewnością zależy Ci na tym, żeby móc się wyróżnić na tle innych blogerów, a z czasem być może dodać jakieś unikatowe funkcjonalności bloga.

Dobra wiadomość jest taka, że możesz skorzystać z pomocy osób takich jak ja. Projektuję i wdrażam przyjazne strony, dzięki czemu moi klienci mogą prowadzić własnego bloga, skupiając się na contencie. Zachęcam do kontaktu w tek sprawie.

Pisanie bloga a słowa kluczowe

Jako specjalista w swojej branży z pewnością potrafisz wskazać słowa i wyrażenia, które po wpisaniu do wyszukiwarki pozwolą odnaleźć treści związane z tą konkretną dziedziną. Ale w Internecie jest całe mnóstwo stron. I jeśli nie działasz w absolutnej niszy, może się zdarzyć tak, że konkurencja będzie spora. A blog, żeby zaistnieć, musi jakoś się wyróżnić.

Nie wystarczy jedno hasło. Aby blog osiągał dobre wyniki organiczne, musisz pisać teksty w oparciu o siatkę słów i wyrażeń. Ich związki i powtarzalność sprawią, że czytelnicy będą trafiali na Twoją stronę częściej, wyszukując informacje na jeden temat, ale w różnym ujęciu.

Prowadzenie bloga a strategia content marketingowa

Takie działanie to strategia content marketingowa, czyli marketing zbudowany na treści. To sposób na relatywnie tanie pozycjonowanie strony internetowej (czyli również bloga). Rozbudowywanie strony i dodawanie wartościowych, przyciągających treści, najlepiej zacząć właśnie przez regularnie prowadzony blog.

Warto opracować wstępny plan jeszcze zanim na swoim blogu zamieścisz pierwszy wpis. To o tyle dobre podejście, że nie będziesz tracić czasu, który możesz przeznaczyć na tworzenie, żeby zastanawiać się, jak i o czym napisać. Każdy tekst może poruszać oddzielne, ważne zagadnienie lub być elementem cyklu, w którym przeprowadzasz czytelników bloga przez jakiś proces.

Od czego zacząć pisanie bloga – wskazówki copywritera

To, że znasz się na czymś i potrafisz o tym opowiadać jest z pewnością dobrym powodem, aby pisać bloga tematycznego. W praktyce jednak nawet najbardziej fascynującą opowieść warto oprawić z pewne ramy, dzięki którym algorytmy Google będą przychylniejsze, a czytelnicy z przyjemnością zapoznają się z całością tekstu.

  • Przemyśl swój artykuł, zarówno jego zawartość merytoryczną, jak i strukturę. Zastanów się, jaką wartość będzie miał ten konkretny wpis dla Twoich czytelników.
  • Zaplanuj nagłówki w oparciu o frazy i słowa kluczowe, pamiętaj też o rozbudowanych nagłówkach typu long tail. Jedno słowo kluczowe to tak naprawdę kilka czy kilkanaście różnych kontekstów – i jeszcze więcej możliwości. Stworzyłem o reaserchu słów kluczowych cały oddzielny artykuł na blogu.
  • Streść w pierwszym akapicie, o czym jest wpis – dzięki temu zainteresujesz odbiorców i zachęcisz do dłuższego pozostania na stronie.
  • Zadbaj o poprawność językową. Wbudowane narzędzia sprawdzą pisownię za Ciebie, pamiętaj, aby poprawić ewentualne literówki. Jeśli w Twojej branży przewijają się konkretne marki lub inne nazwy własne, zwróć szczególną uwagę na to, by były zapisane poprawnie. Dzięki temu osoby wpisujące je do wyszukiwarki z większym prawdopodobieństwem trafią na Twoje teksty.Chcesz mieć pewność, że tekst stworzony na bloga będzie poprawny pod każdym względem? Nie bój się nawiązać współpracy z profesjonalnym redaktorem lub korektorem, który udzieli Ci wskazówek lub dopracuje kosmetyczne szczegóły.
  • Spraw, by każdy artykuł na Twoim blogu był przejrzysty. Dziel tekst na krótkie akapity. Stosuj boldowanie, aby czytelnicy mogli po przeczytaniu szybko odnaleźć najistotniejsze zagadnienia. Pisząc tekst, wykorzystuj punktowanie, które wizualnie odciąży całość – szczególnie jeśli artykuł jest długi.
  • Zatrzymuj swoich czytelników na dłużej, zapraszając ich do przeczytania innych tekstów na blogu. Jeśli wspominasz krótko na temat, o którym masz już cały odrębny artykuł, podlinkuj go podczas pisania. Planujesz całą serię spisów na swojego bloga na konkretny temat? Zapowiedz poszczególne teksty i zaproś do odwiedzenia strony.

O czym trzeba pamiętać, pisząc bloga

Możesz reklamować swojego bloga – i to bezpłatnie! W grę wchodzi oczywiście czas, który na te zabiegi poświęcisz, ale warto takie działania potraktować jako wsparcie pisania bloga i postrzegać jako pakiet.

Zwiększ rozpoznawalność swojego bloga dzięki kanałom w mediach społecznościowych. Nie radzę celować we wszystkie (choć to w tej chwili chyba niewykonalne), bo finalnie pewnie żaden nie będzie prowadzony tak, jak powinien. Wybierz maksymalnie dwie platformy i zadbaj o to, by wspominać tam o każdym tekście na blogu, pytać swoich odbiorców, jakie treści ich interesują. W doborze kanałów social media kieruj się przede wszystkim tym, gdzie jest Twoja grupa docelowa.

Znakomitym wsparciem w promowaniu treści i pozyskiwaniu ruchu na blogu jest też newsletter. Informację o zapisie do listy mailingowej umieszczamy na naszym blogu i w mediach społecznościowych, a później regularnie dajemy znać subskrybentom o nowych wpisach.

Skąd brać pomysły na wpisy blogowe

Właściwie każdy może zacząć pisanie bloga, a cele i motywacja są różne. Niektórzy dodają teksty na blogu firmowym, aby wesprzeć pozycjonowanie strony. Inni wiążą posiadanie bloga z promocją marki osobistej lub hobbystycznie dzielą się swoimi spostrzeżeniami z osobami o podobnych zainteresowaniach. Na blogu można zamieszczać treści rozrywkowe, edukacyjne, informacyjne. Przepisy, instrukcje, próby literackie, zdjęcia, relacje z podróży – blog to sposób komunikacji ze światem.

Co zrobić, gdy pojawia się blokada pisarska? Gdy każdy kolejny pomysł wydaje się wtórny?

Reaserch w wynikach wyszukiwania Google

Reaserch jest wskazany nawet, jeżeli dobrze znasz się na tym, o czym chcesz pisać. Jeśli na Twojej stronie ma się wkrótce pojawić konkretny tekst, warto wiedzieć, co inni napisali na ten sam temat i w jaki sposób podzielili się swoją wiedzą. Przedstawili case study? A może stworzyli poradnik?

Wyszukiwarka to też miejsce, w którym znajdziesz informacje na temat tego, jak wyszukują informacje użytkownicy – czyli co interesuje ich najbardziej.

Jak zdobyć pierwszych czytelników bloga

Reklamuj swojego bloga wszędzie tam, gdzie to możliwe. Nie chodzi oczywiście o nachalne linkowanie, ale o informowanie, że piszesz bloga. Zachęcaj do odwiedzenia strony, „zostawiając okruszki”. We wpisach na Facebooku czy Instagramie (lub na innych platformach) wspominaj, że na konkretny temat powstał cały artykuł. Opowiedz, komu i w czym ta treść może pomóc, jaką wartość da odbiorcom.

Pamiętaj, że twórców blogów jest sporo, ale każda strona może być unikatowa, ponieważ tworzy ją ktoś inny. Tłumy nie pojawią się na Twoim blogu po pierwszym wpisie, a przynajmniej szansa na to jest obiektywnie znikoma. Natomiast każdy kolejny wpis to szansa, by użytkownicy spędzili na Twojej stronie więcej czasu.

Innym sposobem, aby zdobyć nowych odwiedzających, jest nawiązanie współpracy z kimś, kto zalinkuje Twoje treści u siebie. Mowa oczywiście o odpowiednim kontekście i o stronie (innym blogu, sklepie, serwisie), która ma już stałe grono odbiorców.

Pisanie bloga a plany contentowe i recykling treści

Blog wymaga uwagi i systematyczności. Ale daje też sporo możliwości promocji i recyklingu treści. Aby jak najlepiej wykorzystywać to, co już trafiło na bloga, warto stworzyć plan contentowy. To optymalny sposób na to, by oszczędzać czas, a z pisania jednego tekstu korzystać wielokrotnie.

Od czego zacząć? Zachęcam do przeczytania mojego tekstu o tym, czym są plany contentowe i jak je tworzyć. Dobry plan to prawdziwe ułatwienie w prowadzeniu bloga, jasność działania i kierunek rozwoju – warto trzymać się go konsekwentnie od samego początku. Dzięki temu cel i realizacja nie rozmyją się, a Ty będziesz faktycznie pisać bloga zamiast zastanawiać się, czy to już czas na kolejny tekst i o czym teraz napisać.

Fragmenty poszczególnych wpisów przygotowanych na bloga mogą być gotowymi tekstami postów w mediach społecznościowych lub stać się elementem czegoś większego, na przykład e-booka.

Czy warto inwestować czas w pisanie bloga

Regularne prowadzenie bloga to sporo pracy. Reaserch, pisanie, zamieszczanie wpisów tak, by były atrakcyjne wizualnie i czytelne to konkretne roboczogodziny. Nawet, jeśli korzystasz z dodatkowych narzędzi, masz plan i długą listę tematów.

Wiele osób gubi słomiany zapał, choć gdy siadają do stworzenia pierwszego wpisu mają i chęć, i głowę pełną pomysłów. Tymczasem to regularność i wypracowanie pewnego systemu pracy są kluczem do sukcesu. Trzymanie się kilku prostych zasad pisarskich, oparcie contentu o zestaw słów kluczowych i systematyczność po jakimś czasie z pewnością przyniesie zamierzone efekty.

Czytelnicy docenią wartościowe treści, a każdy nowy, dobrze przygotowany wpis to kilka kolejnych punktów w wyścigu o dobre pozycjonowanie. Pamiętaj, że organiczne działania przynoszą najbardziej długotrwałe efekty. Zainwestowany czas ma szansę na to, by zaprocentować.