Jak sprawdzić pozycję strony w Google?

Choć nie każdy użytkownik internetu z miejsca rozpozna skrót SERP pochodzący od słów Search Engine Results Page, z pewnością korzysta z wyszukiwarki i zasobów w miarę często. Pozycja strony w Google decyduje często o tym, że właśnie do tej witryny trafia osoba szukająca informacji czy chcąca zrobić zakupy.

Wpisując zapytanie, korzysta ze słów kluczowych czy fraz kluczowych, o których wcześniej musiał pomyśleć ktoś inny, by oczekiwania szukającego spotkały się z ofertą konkretnej strony. Proces ten jest oczywiście nieco bardziej skomplikowany, a swojego algorytmu Google nie zdradza.

Ale oferuje szereg informacji, dzięki którym właściciele stron internetowych, deweloperzy, programiści i copywriterzy mogą wykorzystywać w swojej pracy nad poprawą pozycji strony. Nie bez znaczenia jest też obserwowanie, jak konkretne rozwiązania wpływają na widoczność stron internetowych w wynikach wyszukiwania.

Z tekstu dowiesz się między innymi:

  • jak nazywa się darmowe narzędzie do sprawdzania pozycji strony,
  • czy sprawdzanie pozycji warto wykonywać regularnie,
  • od czego zależy pozycja strony w wyszukiwarce Google,
  • dlaczego ważne jest sprawdzenie pozycji na dane słowo kluczowe.

Sprawdzanie pozycji strony w Google

Sprawdzanie pozycji strony w wynikach wyszukiwania Google powinno wejść jej właścicielom w nawyk i stać się wręcz regularnym monitorowaniem pozycji. To dobra metoda, aby móc dogłębnie przeanalizować dane dotyczące ruchu na stronie i efektów, jakie przynosi ten ruch. Analiza widoczności może okazać się odpowiedzią na pytanie, dlaczego konwersja jest słaba. I choć to tylko finalny efekt szeregu działań, pozwala bardzo szybko stwierdzić, że coś wymaga poprawy.

Jaka pozycja w Google?

Gdy szukający przydatnych informacji użytkownik wpisuje frazę w pole wyszukiwania, otrzymuje zazwyczaj podobny zestaw wyników. Adresy URL na samej górze to reklamy, poniże – wyniki organiczne. Czyli takie, na które będąc właścicielem strony, masz wpływ. Nie stuprocentowy, oczywiście, ale bez względu na wszystko, musisz zadbać o podstawy.

Od Ciebie zależy, czy zawalczysz o jak najwyższą pozycję Twojej strony w tej sekcji wyników wyszukiwania. Jeśli strona pojawia się wysoko, zwiększa to szansę, że spełni kryteria użytkownika i to na niej poprzestanie poszukiwań. Tym samym: zostanie tam na dłużej, czytając, oglądając, kupując. I być może poleci komuś lub wróci.

Jak sprawdzić pozycjonowanie?

Samo rozmieszczenie fraz kluczowych w tekstach i nagłówkach na stronie internetowej to aktualnie zbyt mało, by strona w ogóle pojawiła się w wynikach wyszukiwania Google.

Niezbędne jest „podpięcie” Twojej strony do Google. To bardzo proste zadanie umożliwi tzw. indeksowanie. Co ważne Google Search Console to narzędzie darmowe, dzięki czemu dostępne niemal od ręki. Aby połączyć Google Search Console ze swoją stroną, potrzebujesz konta Google i kilku minut.

Powstał nawet specjalny przewodnik, dzięki któremu możesz szybko sprawdzić aktualne sposoby na takie połączenie i wybrać najprostszy oraz najkorzystniejszy dla siebie.

Co warto wiedzieć o Google Search Console

Przede wszystkim: Google Search Console to potężne, rozbudowane narzędzie, dzięki któremu monitoring pozycji strony i analizowanie poszczególnych aspektów jej obecności w wynikach jest łatwiejsze. W poszczególnych zakładkach znajdziesz informacje takie jak:

  • raporty dotyczące ruchu (wyświetlenia dzienne, miesięczne i inne)
  • lista fraz, na które wyświetla się strona,
  • liczba kliknięć z wyszukań poszczególnych fraz,
  • skuteczność konkretnych podstron,
  • wskazania, które elementy (np. grafiki) wymagają poprawy,
  • ewentualne problemy z indeksacją,
  • kwestie związane z bezpieczeństwem.

Jak sprawdzić widoczność strony?

Analizy widoczności, czyli pozycji w Google, możesz dokonywać samodzielnie w tym jednym darmowym narzędziu. Monitoring pozycji może obejmować szereg aspektów, dzięki którym da się poprawić poszczególne elementy lub skierować ruch na konkretne podstrony.

Sprawdzenie pozycji jest stosunkowo proste, ale zalecana jest pogłębiona analiza – przede wszystkim dla konkretnych fraz kluczowych.

Jak sprawdzić na jakie słowa kluczowe pozycjonuje się strona?

Wśród danych dotyczących sprawdzania pozycji, możesz skorzystać w bardzo szczegółowych analiz dotyczących poszczególnych słów. Ma to znaczenie dla każdego rodzaju witryny. Mówi o tym, jak użytkownicy trafiają na stronę. Temat pozycji jest istotny, ale kluczowym jest fakt, by trafiać ze stroną (a więc z ofertą) dokładnie do tych osób, które są (lub mogą być) zainteresowane.

Sprawdzanie widoczności witryny na konkretne frazy może Ci szybko uzmysłowić, że choć zależy Ci na bardzo konkretnych hasłach, Twoja strona wyświetla się w innym kontekście. W takim przypadku nawet wysoka pozycja strony nie przełoży się na konwersję. Sztuką jest odnaleźć drogę do indywidualnych preferencji użytkowników będących w Twojej grupie docelowej.

Jak poprawić pozycję strony w Google?

Monitorowanie pozycji strony to świetny początek, aby zebrać dane niezbędne do wdrażania skutecznych zmian. Tutaj kryje się mnóstwo cennych informacji o tym, jak konkretne zapytanie kieruje osoby wyszukujące na Twoją stronę. Czy wejścia przełożyły się na faktyczne skorzystanie z oferty produktów lub bezpośredni kontakt z firmą?

Sprawdzenie widoczności to element stworzenia strategii, ale też niezbędny składnik skutecznego pozycjonowania. Strony internetowe wymagają ciągłej uwagi. Pozycje stron fluktuują właściwie codziennie, zmieniają się w zależności co, gdzie i jak użytkownicy wpisują do wyszukiwarki. I jak długo zostają na Twojej stronie, niejako oceniając w ten sposób jej przydatność.

Czym jest pozycjonowanie stron internetowych w Google?

Z monitorowania pozycji strony możesz dowiedzieć się wielu istotnych rzeczy, ale to pierwszy krok na drodze do zmiany. Sposobem na poprawę pozycji w Google, ale też na jej utrzymanie w dłuższej perspektywie, jest pozycjonowanie. Pozycje strony mogą różnić się w poszczególnych lokalizacjach, okresach, w zależności od tego, jakie słowo kluczowe analizujemy. Można to śmiało porównać do uprawiania i pielęgnowania ogrodu. Albo dbasz o wszystko regularnie – albo rośliny zmarnieją.

Pozycjonowanie to szereg działań, które mają sprawić, że witryna będzie pojawiała się nie tylko wysoko w wynikach wyszukiwania, ale przede wszystkim zawsze wtedy, kiedy zapytanie będzie jak najbliższe ofercie dostępnej na stronie.

Trudno zawrzeć w jednym zdaniu wszystkie istotne kwestie, ponieważ na pozycjonowanie strony wpływają zróżnicowane czynniki – ilość i jakość treści, odpowiednio przygotowane i opisane grafiki, a nawet struktura strony i system wewnętrznego linkowania.

Jak pozycjonować się w Google?

Sprawdzenie pozycji strony może utwierdzić Cię w dotychczasowych działaniach lub wyznaczyć kierunek zmian. Nawet jeśli wyniki są zadowalające, nie należy osiadać na laurach. Zmiana pozycji w Google może nastąpić szybko i to z bardzo różnych powodów.

Warto zatem dbać o jakość witryny, a sprawdzania pozycji strony używać jako probierza tego, czy działania są wystarczające. Najczęściej można coś poprawić.

Ile kosztuje pozycjonowanie strony w Google?

Sprawdzić pozycję strony w Google możesz samodzielnie i całkowicie za darmo. Odmieniane przez wszystkie przypadki pozycjonowanie powinno opierać się o strategię, którą możesz przygotować i weryfikować na podstawie analizy danych z konsoli lub inne źródła.

Możesz również zlecić temat specjalistom, którzy sprawdzaniem pozycji stron zajmują się systemowo. Robią to agencje i freelanserzy. Wycena zależy przede wszystkim od charakteru strony i zakresu działań. Może obejmować kosmetykę lub gruntowne zmiany, na przykład uporządkowanie i odświeżenie treści, poprawę grafiki, optymalizację wyświetlania.

Pozycjonowanie w Google – nie tylko frazy kluczowe

Jakość strony uzależniona jest od różnych czynników i trzeba przyznać, że Google mocno dąży do tego, by premiować te strony, które pozycjonują się mądrze. Już jakiś czas temu wypowiedziało wojnę złym praktykom, które miały na celu „obejście systemu”.

Choć stworzenie i realizacja skutecznej strategii SEO wymaga czasu i determinacji, z pewnością warto podjąć trud. Strona, która spełnia wymagania dotyczące użyteczności i dostępności, jest przejrzysta i dobrze skonstruowana, będzie nie tylko pozytywnie oceniana przez Google podczas indeksacji. Chętniej będą z niej korzystać i polecać ją dalej użytkownicy. Dwie pieczenie przy jednym ogniu.

Jak sprawdzić czy strona jest pozycjonowana?

Zanim przejdziesz do konkretnych analiz, warto sprawdzić, czy witryna w ogóle da się odnaleźć. Najprościej oczywiście wpisać w polu wyszukiwania Google nazwę firmy, ewentualnie charakter działalności i nazwę miejscowości – pod warunkiem, że nie będzie to coś w stylu „sklep spożywczy Warszawa”, ponieważ jest to zapytanie zbyt ogólne.

Innym, równie prostym sposobem, jest wpisanie w pasku adresu przeglądarki frazy site:nazwastrony.pl. Jeśli nie pojawią się rezultaty, oznacza to, że strona nie jest indeksowana przez Google, a zatem nie ma szansy, by pojawiła się w organicznych wynikach wyszukań użytkowników.

Pogłębione wyniki z uwzględnieniem fraz i zmiennych znajdziesz oczywiście w Search Console od Google.

Jak sprawdzić popularność frazy w Google?

Pozycja strony w Google to temat złożony. Sprawdzanie pozycji może być rozbudowaną analizą, ale dostępne są też dane dla poszczególnych fraz. Jeśli Twoja witryna znalazła się w wynikach wyszukiwania na konkretne słowo kluczowe, znajdziesz takie dane w swojej konsoli.

Adres strony może pojawić się w odpowiedzi na zapytanie o bardzo różne kwestie – ogólne i szczegółowe. Dużo zależy od jakości pozycjonowania oraz samego zapytania – jego struktury, długości, a nawet poprawności zapisu.

Nie polecam korzystać – po prostu – z wyszukiwarki we własnej przeglądarce, aby sprawdzać wyniki dla swojej strony. Różne czynniki, przede wszystkim uwzględniające osobiste preferencje i częstość odwiedzin tej strony, mogą mocno zaburzyć wyniki. Możesz co prawda wyczyścić historię przeglądania i wylogować się ze wszystkich aplikacji Google, ale analiza takich danych może okazać się karkołomna. I do tego nieprzydatna.

Jak stworzyć własną stronę internetową za darmo?

Dopiero myślisz o tym, by mieć stronę? Istnieje kilka sposobów na stworzenie strony internetowej. Można skorzystać z prostych w obsłudze darmowych lub płatnych narzędzi albo zlecić taka pracę specjaliście (to już oczywiście opcja płatna).

Warto jednak pamiętać, że samo istnienie strony właściwie nic nie daje. Ważne jest to, czy faktycznie strona znajduje swoich odbiorców. Jeśli adres strony nie pojawia się w wynikach wyszukiwania, nie trafią na nią osoby, które są potencjalnymi klientami.

Jak stworzyć stronę www w Google?

Google udostępniło internetowy kreator stron internetowych, który pozwala swoim użytkownikom bardzo szybko i łatwo stworzyć stronę – Google Sites. Do dyspozycji każdego użytkownika jest 100MB, w ramach których może gromadzić zasoby, wybierać szablony i tworzyć własną witrynę, która ostatecznie będzie dostępna pod adresem http://sites.google.com/site/twojanazwa.

Czy Google Sites jest darmowe?

Tak, to opcja w pełni darmowa. Wystarczy mieć (również darmowe) konto Google. Ale nawet biorąc pod uwagę, że w kreatorze istnieją szablony i szereg ułatwień dla osób, które profesjonalnie nie zajmują się projektowaniem i tworzeniem stron, nie oznacza to, że można wszystko zrobić w kilka minut. Dla wszystkich, którzy mają nieco więcej czasu, Google Sites będzie niezłym wyborem, przynajmniej na początek.

Jak w prosty sposób zrobić stronę internetową?

Ale co jeśli Twoja działalność wymaga konkretnych rozwiązań, a strona musi spełniać określone warunki? Wówczas warto nawiązać współpracę ze specjalistą.

Tworzę strony internetowe dla firm i marek osobistych z różnych branż w całym kraju. Działam też z już istniejącymi stronami – poprawiam widoczność domeny i przygotowuję skuteczną strategię pozycjonowania. W mojej ofercie znajdziesz pozycjonowanie lokalne, ogólnopolskie, specjalne rozwiązania dla sklepów internetowych. Pod moją opieką znajdują się niewielkie i bardzo rozbudowane strony internetowe.

Chcesz porozmawiać o wynikach, które znajdujesz w narzędziu Google Search Console? Poprawić wyniki wyszukiwania na dane słowo kluczowe? A może potrzebujesz wsparcia w tematach takich jak analiza konkurencji czy porównanie wyników dla dużej ilości słów kluczowych? Porozmawiajmy.

PageSpeed Insights - test szybkości strony