Audyt & optymalizacja contentu przy użyciu narzędzia Surfer SEO

Optymalizacja contentu w metodologii data-driven SEO jest dla mnie niezwykle istotnym elementem w całej strategii SEO. Jeśli chodzi optymalizację SEO on-site, to uważam, że jest to jedno z ważniejszych działań, które jest wyjątkowo efektywne.

W tym wpisie przedstawię, dokładnie w jaki sposób przygotowuję plan budowy treści na istotnych podstronach pod kątem pozycjonowania (np. strony główne, podstrony ofertowe, podstrony kategorii produktów, podstrony produktów), przeprowadzam analizę konkurencji oraz na co zwracam uwagę podczas optymalizacji contentu na stronie internetowej. 📑

SPIS TREŚCI

  • Dobór słów kluczowych
  • Przygotowanie schematu wpisu
    • Przygotowanie schematu wpisu – przykład 1
    • Przygotowanie schematu wpisu – przykład 2
  • Analiza konkurencji w narzędziu Surfer SEO
    • Generowanie audytu contentu w Surfer SEO
    • Dostosowanie audytu contentu do swoich wymagań
    • Wykonanie optymalizacji data-driven SEO
  • Zgłoszenie zoptymalizowanej podstrony do Google Search Console
  • Podsumowanie

Dobór słów kluczowych

Pierwszą rzeczą, od której zaczynam pracę nad optymalizacją contentu na stronie to oczywiście dobór słów kluczowych i nakierowanie ich na odpowiednie podstrony. To wstępne działania analityczne, które zawsze wykonywane są na początku współpracy. 🚀

Tutaj więcej informacji na temat doboru słów kluczowych. 🛠

Przygotowanie schematu opisu

Następnie przygotowuję schemat opisu, czyli listę nagłówków, które mają zostać opisane na konkretnej podstronie.

Poniżej przedstawiam informacje na temat tego, w jaki sposób, przygotowuję wytyczne dla copywriterów:

PRZYKŁAD 1

  • Adres URL podstrony

domena.pl/prezent-na-urodziny-dla-dziewczyny

  • Główne słowo kluczowe

prezent na urodziny dla dziewczyny

  • Lista słów kluczowych

prezent na urodziny dla dziewczyny
prezenty dla dziewczyny na urodziny
prezent dla dziewczyny na urodziny
prezent urodziny dla dziewczyny
kreatywny prezent na urodziny dla dziewczyny
fajny prezent na urodziny dla dziewczyny
fajne prezenty na urodziny dla dziewczyny
prezent na urodziny dla dziewczyny 11 lat
jaki prezent na urodziny dla dziewczyny
prezent dla dziewczyny urodziny
prezent na urodziny dla dziewczyny 12 lat
prezent na 24 urodziny dla dziewczyny
prezent na 23 urodziny dla dziewczyny
prezent na 31 urodziny dla dziewczyny
prezent na urodziny dla dziewczyny 20 lat
pomysł na prezent na urodziny dla dziewczyny
oryginalny prezent na urodziny dla dziewczyny
własnoręczny prezent dla dziewczyny na urodziny
prezent na 18 urodziny dla dziewczyny od chrzestnego
ciekawy prezent na urodziny dla dziewczyny
ciekawe prezenty na urodziny dla dziewczyny
idealny prezent na urodziny dla dziewczyny
prezent na urodziny dla dziewczyny 25 lat
prezent na urodziny dla dziewczyny 15 lat
prezent na urodziny dla dziewczyny 30 lat
prezent na urodziny dla dziewczyny 17 lat
prezent na osiemnaste urodziny dla dziewczyny
oryginalny prezent na 30 urodziny dla dziewczyny
prezent na trzydzieste urodziny dla dziewczyny
tanie prezenty na urodziny dla dziewczyny
prezent na urodziny dla dziewczyny 16 lat

  • Schemat wpisu

H2: prezent dla dziewczyny na urodziny
H2: prezenty dla dziewczyny na urodziny w zależności od wieku
H3: prezent na urodziny dla dziewczyny 11 lat
H3: prezent na urodziny dla dziewczyny 12 lat
H3: prezent na urodziny dla dziewczyny 15 lat
H3: prezent na urodziny dla dziewczyny 16 lat
H3: prezent na urodziny dla dziewczyny 17 lat
H3: prezent na urodziny dla dziewczyny 18 lat
H3: prezent na urodziny dla dziewczyny 20 lat
H3: prezent na urodziny dla dziewczyny 23 lat
H3: prezent na urodziny dla dziewczyny 24 lat
H3: prezent na urodziny dla dziewczyny 25 lat
H3: prezent na urodziny dla dziewczyny 30 lat lat
H2: jaki prezent na urodziny dla dziewczyny
H3: kreatywny prezent na urodziny dla dziewczyny
H3: fajny prezent na urodziny dla dziewczyny
H3: oryginalny prezent na urodziny dla dziewczyny
H3: własnoręczny prezent dla dziewczyny na urodziny
H2: znajdź pomysł na prezent na urodziny dla dziewczyny

Słowa które muszą być zawarte (najlepiej, aby były przynajmniej raz w tekście, w razie trudności z ich umieszczeniem można zastosować odmiany, tak aby dobrze brzmiały w treści) w opisie podstrony:

prezent urodziny dla dziewczyny
fajne prezenty na urodziny dla dziewczyny
prezent dla dziewczyny urodziny
prezent na 18 urodziny dla dziewczyny od chrzestnego
ciekawy prezent na urodziny dla dziewczyny
ciekawe prezenty na urodziny dla dziewczyny
idealny prezent na urodziny dla dziewczyny
prezent na osiemnaste urodziny dla dziewczyny
oryginalny prezent na 30 urodziny dla dziewczyny
prezent na trzydzieste urodziny dla dziewczyny
tanie prezenty na urodziny dla dziewczyny

PRZYKŁAD 2

  • Adres URL podstrony

domena.pl/katalog/pochlaniacze-wilgoci/

  • Główne słowo kluczowe

pochłaniacze wilgoci

  • Lista słów kluczowych

pochłaniacz wilgoci a osuszacz powietrza
pochłaniacz wilgoci gdzie postawić
pochłaniacz wilgoci gdzie ustawić
pochłaniacz wilgoci instrukcja
pochłaniacz wilgoci instrukcja obsługi
pochłaniacz wilgoci jak działa
pochłaniacz wilgoci jak uzywać
pochłaniacz wilgoci który wybrać
pochłaniacz wilgoci suszenie prania
pochłaniacz wilgoci tanio
pochłaniacz wilgoci top 10
pochłaniacz wilgoci wielokrotnego użytku
pochłaniacz wilgoci z soli
pochłaniacz wilgoci ze ścian
pochłaniacze wilgoci
pochłaniacze wilgoci cena
pochłaniacze wilgoci ceny
pochłaniacze wilgoci czy to działa
pochłaniacze wilgoci gdzie kupić
pochłaniacze wilgoci jaki wybrać
pochłaniacze wilgoci na okna
pochłaniacze wilgoci ranking
pochłaniacze wilgoci saszetki
pochłaniacze wilgoci sposób użycia
pochłaniacze wilgoci test
pochłaniacze wilgoci w saszetkach
pochłaniacze wilgoci wkłady
pochłaniacze wilgoci woreczki

  • Schemat wpisu

H2: pochłaniacz wilgoci jak działa
H2: pochłaniacz wilgoci gdzie postawić
H2: pochłaniacze wilgoci gdzie kupić
H2: pochłaniacz wilgoci a osuszacz powietrza
H2: pochłaniacze wilgoci jaki wybrać
H3: pochłaniacz wilgoci z soli
H3: pochłaniacze wilgoci na okna
H3: pochłaniacz wilgoci ze ścian
H3: pochłaniacze wilgoci saszetki
H3: pochłaniacz wilgoci wielokrotnego użytku
H2: pochłaniacze wilgoci wkłady
H2: pochłaniacze wilgoci cena

Słowa które muszą być zawarte (najlepiej, aby były przynajmniej raz w tekście, w razie trudności z ich umieszczeniem można zastosować odmiany, tak aby dobrze brzmiały w treści) w opisie podstrony:

pochłaniacz wilgoci top 10
pochłaniacze wilgoci ranking
pochłaniacze wilgoci ceny
pochłaniacze wilgoci w saszetkach
pochłaniacze wilgoci na okna
pochłaniacz wilgoci suszenie prania
pochłaniacz wilgoci gdzie ustawić
pochłaniacz wilgoci instrukcja
pochłaniacz wilgoci instrukcja obsługi
pochłaniacz wilgoci który wybrać
pochłaniacz wilgoci tanio
pochłaniacz wilgoci jak uzywać
pochłaniacze wilgoci czy to działa
pochłaniacze wilgoci sposób użycia
pochłaniacze wilgoci test
pochłaniacze wilgoci woreczki

Analiza konkurencji w narzędziu Surfer SEO

Kiedy schemat wpisu jest już gotowy, wykonuję analizę konkurencji w narzędziu Surfer SEO w zakładce SERP Analyzer.

❗️Analizę przedstawię na przykładzie frazy “audyt seo”, która nakierowana jest na podstronę: https://michal-brzozowski.pl/audyt-seo/.❗️

Generowanie audytu contentu w Surfer SEO

1. Otwieram stronę app.surferseo.com, a następnie zakładkę SERP Analyzer.

2. W wyszukiwarce wpisuję główną frazę i klikam Run Serp Analyzer.

3. Po wykonaniu analizy przez aplikacje, klikam w słowo kluczowe, które jest analizowane, aby otworzyć przygotowany audyt.

Dostosowanie audytu contentu do swoich wymagań

1. Po otwarciu audytu widzę mnóstwo danych, na temat tego w jaki sposób zbudowane są strony konkurencji. Jest tu analizowany praktycznie każdy czynnik budowy konkretnej podstrony. Jednak zanim przechodzę do analizy i optymalizacji swojej strony, muszą dostosować audyt do własnych wymagań.

2. Przede wszystkim klikam “Exclude all pages”, aby samemu wybrać strony konkurencji, do których będę porównywać swoją podstronę.

3. Na samym początku analizuję intencję zapytania. Sprawdzam czy strony, które znajdują się w wynikach TOP10 odpowiadają podstronie, na którą nakierowałem główne słowo kluczowe. Zasada jest dla mnie prosta:

  • jeśli optymalizuje podstronę ofertową, staram porównywać się do innych podstron ofertowych,
  • jeśli optymalizuję kategorię / podkategorię produktów, staram się porównywać do innych podstron, które są kategoriami / podkategoriami produktów,
  • jeśli optymalizuję podstronę produktową, staram się porównywać do innych podstron produktowych,
  • jeśli optymalizuje wpis na blogu, staram się porównywać do innych wpisów.

Jeśli okazuje się, że moja podstrona różni się od wszystkich (lub większości) podstron, które znajdują się w TOP10 na dane zapytanie, to wtedy oznacza to, że źle nakierowałem słowo kluczowe.

4. Kolejnym kryterium, którym się kieruję to eliminowanie podstron, które nie są moją konkurencją. Mogą to być np. podstrony typu Allegro, Ceneo, OLX. Takie domeny mają inną moc, są inaczej zbudowane i postrzegane przez Google, więc nie ma sensu się do nich porównywać.

5. Eliminuję również domeny, które współczynnik Domain Score mają na poziomie 9 lub 10.

6. Zawsze dobieram tylko 5 konkurentów. Wybieram ich na zasadzie klikania w “ikonkę oka”.

7. Na samym końcu dodaję adres podstrony, którą będę optymalizować. Dodaję ją w miejscu Compare your website to competitors i następnie klikam Compare.

8. Teraz mogę zobaczyć, jak wygląda moja podstrona względem konkurencji. Przy adresie porównywanego adresu URL, klikam “…”, a następnie Audit.

9. W końcu udało się wygenerować audyt contentu konkretnej podstrony. Teraz wykonuję optymalizację strony, według wytycznych, które wynikają z przeprowadzonego audytu.

Wykonanie optymalizacji data-driven SEO

Najważniejsze elementy, które optymalizuję maksymalnie starannie to:

True Density

  • Phrases
  • Words

Staram się optymalizować opisy w taki sposób, by mieściły się w przedziałach liczbowych dla powyższych elementów.

WAŻNE:

Uwzględniam tylko frazy powiązane z ofertą konkretnej strony internetowej. Frazy typu “plików cookies”, “wyrażam zgodę” itd. nie biorę pod uwagę.

Words

  • words in body
  • words in paragraphs
  • words in strong, b
  • words in h2 to h6

Staram się optymalizować opisy w taki sposób, by mieściły się w przedziałach liczbowych dla powyższych elementów.

WAŻNE:

  • Jeśli występują przypadki kiedy należy skrócić opis to zazwyczaj staram się go ignorować.
  • Jeśli występuje jakiś skrajny przypadek, że np. Surfer SEO każe umieścić w nagłówkach 200 słów, to po prostu to ignoruję.

Exact keywords

  • exact keywords in body
  • exact keywords in h1
  • exact keywords in title

Ilość głównej frazy w opisie, nagłówku H1 oraz meta title. Bardzo ważne, aby to była optymalna liczba.

Number of elements

  • paragraph elements
  • b elements
  • h2 to h6 elements
  • h1 elements

Staram się optymalizować opisy w taki sposób, by mieściły się w przedziałach liczbowych dla powyższych elementów.

Characters

  • characters in title
  • characters in description

Tutaj najważniejsze jest dla mnie, co dokładnie znajdować się będzie się w meta title i meta description. Niemniej jednak zawsze staram się zoptymalizowac te opisy, aby mieściły się w wytycznych Surfera.

WAŻNE: Po każdej wprowadzonej zmianie i zaktualizowaniu zmian na stronie można zobaczyć jak te zmiany odczytuje Surfer SEO. Wtedy w audycie w Surfer SEO klikam “Refresh” i odczekuję chwilę, aby sprawdzić, co należy jeszcze zoptymalizować.

Zgłoszenie zoptymalizowanej podstrony do Google Search Console

Efekty optymalizacji bardzo często widać już nawet po kilkunastu / kilkudziesięciu minutach. Po wykonaniu optymalizacji, wystarczy zgłosić zoptymalizowaną podstronę do Google Search Console.

1. Loguje się do Google Search Console.

2. Wklejam zoptymalizowany adres URL i wciskam na klawiaturze “Enter”.

3. Klikam “POPROŚ O ZINDEKSOWANIE”.

4. I to wszystko. Teraz czekam na efekty w SERPach. 🤗

Podsumowanie

Optymalizacja w ten sposób pozwala mi osiągać bardzo dobre efekty. 🔝 Niemniej, jak widać w tym artykule, nie wystarczy tylko zoptymalizować podstrony według wytycznych Surfera, ale bardzo ważne jest również, przygotowanie na samym początku, odpowiedniej listy słów kluczowych oraz schematu opisu.

Taka optymalizację konkretnej podstrony staram się wykonywać co 2-3 miesiące. Natomiast w jaki sposób należy to wykonywać to już temat na oddzielny wpis na blogu. 📝